Apocalypses : entre Marie-Claire Blais, Éric Dupont et Nicolas Dickner
KYLOUŠEK, Petr. Apocalypses : entre Marie-Claire Blais, Éric Dupont et Nicolas Dickner. In 7th Congress of Polish Canadianists / Le 7e Congres des Canadianistes Polonais 19 - 21 May 2016/ 19 - 21 mai 2016 Torun, Poland/Pologne. 2016. |
Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Základní údaje | |
---|---|
Originální název | Apocalypses : entre Marie-Claire Blais, Éric Dupont et Nicolas Dickner |
Název česky | Apokalypsa dle Marie-Claire Blais, Érika Duponta a Nicolase Dicknera |
Název anglicky | Apocalypses: between Marie-Claire Blais, Éric Dupont and Nicolas Dickner |
Autoři | KYLOUŠEK, Petr. |
Vydání | 7th Congress of Polish Canadianists / Le 7e Congres des Canadianistes Polonais 19 - 21 May 2016/ 19 - 21 mai 2016 Torun, Poland/Pologne, 2016. |
Další údaje | |
---|---|
Originální jazyk | francouzština |
Typ výsledku | Prezentace na konferencích |
Obor | Písemnictví, masmedia, audiovize |
Stát vydavatele | Polsko |
Utajení | není předmětem státního či obchodního tajemství |
Organizační jednotka | Filozofická fakulta |
Klíčová slova česky | quebecký román; apokalypsa; Marie-Claire Blais; Éric Dupont; Nicolas Dickner |
Klíčová slova anglicky | Quebec novel; Apocalypse; Marie-Claire Blais; Éric Dupont; Nicolas Dickner |
Příznaky | Mezinárodní význam, Recenzováno |
Změnil | Změnil: Mgr. Igor Hlaváč, učo 342491. Změněno: 29. 4. 2019 14:07. |
Anotace |
---|
Il semblerait qu’il n’y ait pas, au Québec, de grand récit national, dressé contre un ennemi historique extérieur, comme c’est le cas dans de nombreux vieux pays. Pourrait-on en trouver une justification, ou mieux pourrait-on identifier les éléments traumatisants liés a la guerre qui participent de l’imaginaire collectif et constituent une parcelle de la mémoire culturelle ? Un des facteurs, hérité de la tradition catholique et de l’habitus communautaire de la société québécoise, se traduit par la thématique apocalyptique. Celle-ci n’est pas guerrière en soi. Car il ne s’agit pas seulement de la guerre, mais d’une vision élargie du Mal qu’il importe de combattre. De national, l’engagement se fait universel. Comme nous tenterons de le prouver en comparant Marie-Claire Blais (cycle Soifs), Nicolas Dickner (Tarmac) et Éric Dupont (La fiancée américaine), nous avons plutôt affaire à la problématique de l’éthos qui donnerait un sens au récit/Récit et a l’histoire/Histoire. Car c’est la que l’imaginaire, la thématique, mais aussi l’enargeia structurante, qui conditionne et justifie l’écriture, se rejoignent. |
Anotace česky |
---|
Zdá se, že na rozdíl od mnoha evropských zemí schází frankofonnímu Québeku velký národní příběh o boji proti vnějšímu nepříteli. Lze najít důvod? Nebo lépe, můžeme v kolektivní kulturní paměti Québeku identifikovat traumatizující události související s válkou? Jedním z jejích faktorů, zděděných z katolické tradice a komunitního habitu québecké společnosti, je apokalyptická tematika. Sama o sobě neznamená apokalypsa jen válku, ale širší vizi zla, proti kterému musí lidstvo bojovat. Národní angažovanost se tak mění v univerzální, jak lze ilustrovat v románové tvorbě autorů, jako jsou Marie-Claire Blais (nový cyklus Soifs), Nicolas Dickner (Tarmac) a Eric Dupont (La finacée Americaine). Ústředním bodem je zde étos, který skýtá význam a smysl jak individuálnímu příběhu, tak dějinám. Jedná se o topos , v němž se prolíná kolektivní představivost se strukturující enargeiou. Ta zároveň podmiňuje i odůvodňuje tvůrčí akt. |
Anotace anglicky |
---|
Unlike many European countries Quebec seems to lack a great national narrative of the fight against an external enemy. Can we find a reason of it? Or better, can we identify traumatizing events related to the war included in the collective imagination as a part of Quebec cultural memory? One of its factors, inherited from the Catholic tradition and the community habitus of the Quebec society, is reflected by apocalyptic themes. In itself, Apocalypse does not mean only war, but a broader vision of Evil against which the Mankind has to fight. In that way, a national commitment becomes universal one. As we try to prove it by comparing Marie-Claire Blais (novel cycle Soifs), Nicolas Dickner (Tarmac) and Éric Dupont (La finacée américaine), the main issue is the ethos that would provide meaning and sense both of the story and the History. In fact, this is the very point where collective imagination, apocalyptic themes and enargeia meet in order to both structure and justify writing. |
Návaznosti | |
---|---|
MUNI/A/1128/2015, interní kód MU | Název: Románské jazyky a románské literatury (Akronym: ROMJAZLIT) |
Investor: Masarykova univerzita, Románské jazyky a románské literatury, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty |
VytisknoutZobrazeno: 21. 9. 2024 19:55