B 2016

Mezigenerační učení. Teorie, výzkum, praxe

RABUŠICOVÁ, Milada, Karla BRÜCKNEROVÁ, Lenka KAMANOVÁ, Petr NOVOTNÝ, Kateřina PEVNÁ et. al.

Základní údaje

Originální název

Mezigenerační učení. Teorie, výzkum, praxe

Autoři

Vydání

1. vyd. Brno, 298 s. 2016

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

ISBN

978-80-210-8460-5
Změněno: 3. 3. 2017 15:48, Mgr. Martina Dvořáková

Anotace

V originále

Mezigeneračnost je jedním z nejpřirozenějších aspektů učení, jež nás provází po celý život. Jsme zvyklí, že mezi učícím se a tím, kdo učí, je často výraznější věkový rozdíl. Obecně se předpokládá, že právě tento rozdíl zajistí dostatek informací, podnětů a zkušeností, jež mohou učícího se obohatit. V této knize se snažíme tuto „samozřejmost“ mezigeneračního učení zproblematizovat. Ukazujeme, že učební situace, v nichž se setkávají lidé z odlišných generací, jsou specifické v řadě ohledů: z hlediska obsahů učení, aktivity jednotlivých aktérů při poskytování a přijímání učebních podnětů, různorodostí učebních situací a příležitostí k nim. Aktéři mezigeneračního učení musí čelit různým výzvám, ale zároveň si mohou odnášet specifické benefity. Tuto specifičnost rozkrýváme v rovině teoretické, ale zejména empiricky výzkumem mezigeneračního učení v různých sociálních prostředích: ve škole, na pracovišti a v komunitách.

Anglicky

Intergenerationality is one of the most natural aspects of learning, which stays with us for all of our lives. The age difference between the learner and the person teaching feels natural. The general assumption is that this age difference will guarantee a sufficiency of information, stimuli and experience which the learner will be able to profit from. This volume is trying to problematize this “natural feel” of intergenerational learning. We are showing that learning situations in which people from different generations encounter one another are specific in many respects: by learning contents, by types of activity of the individual participants while providing and accepting learning stimuli, by the variety of learning situations and opportunities. The book explores at the theoretical level and also by empirical research of intergenerational learning across social environments: in school, in the workplace, and in communities.