J 2016

Psychosociální konstrukt kariérové adaptability z pohledu teorie a empirické evidence – přehledová studie

HLAĎO, Petr

Základní údaje

Originální název

Psychosociální konstrukt kariérové adaptability z pohledu teorie a empirické evidence – přehledová studie

Název česky

Psychosociální konstrukt kariérové adaptability z pohledu teorie a empirické evidence – přehledová studie

Název anglicky

Psychosocial Construct of Career Adaptability from the Point of View of Theory and Empirical Evidence—Overview

Autoři

HLAĎO, Petr (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Liefelong Learning - celoživotní vzdělávání, Mendelova univerzita v Brně, 2016, 1804-526X

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/16:00094063

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova anglicky

career adaptability; interest; control; curiosity; self-confidence; career maturity; theory of career construction

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 19. 4. 2017 08:52, doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D.

Anotace

V originále

Přehledová studie se zaměřuje na multidimenzionální psychosociální konstrukt kariérové adaptability, kterému je v současné době věnována zvýšená pozornost. Kariérová adaptabilita naznačuje možnosti jedince pro zvládání současných či očekávaných úkolů, změn a traumat v profesních rolích. Ve studii je popsán vznik konstruktu kariérové adaptability, jeho vymezení a dimenze – zájem, kontrola, zvídavost a sebedůvěra. Dále jsou představeny nástroje pro měření kariérové adaptability a vybrané empirické poznatky o kariérové adaptabilitě. Pozornost je mj. zaměřena na vztah kariérové adaptability a demografických proměnných, osobnostních rysů, sebepojetí, sebehodnocení, důvěry ve vlastní schopnosti, profesní identity, časovým zaměřením, akademickou úspěšností, kariérového poslání, kariérovou spokojeností aj. Prezentované teoretické a empirické poznatky jsou významné pro kariérové poradce a učitele kariérové výchovy, kteří mohou na základě znalosti kariérové adaptability navrhnout intervence reflektující specifické potřeby jednotlivých klientů a žáků.

Anglicky

This overview focuses on a multidimensional psychosocial construct of career adaptability, to which a special attention has been paid recently. Career adaptability indicates individual's means of coping with current or anticipated challenges, changes and traumas in professional roles. The study provides a description of career adaptability construct creation, its definition and dimensions – interest, control, curiosity and self-confidence. Further, tools for career adaptability measurement and selected empirical findings about career adaptability are presented. Focus is, among other things, on the relation of career adaptability and demographical variables, personality traits, self-image, self-esteem, confidence in own abilities, professional identity, time orientation, academic success, career vocation, career satisfaction etc. Presented theoretical and empirical findings are important for career counsellors and teachers of career education, who can, based on the knowledge of career adaptability, suggest interventions reflecting specific needs of individual clients and students.