2016
Psychosociální konstrukt kariérové adaptability z pohledu teorie a empirické evidence – přehledová studie
HLAĎO, PetrZákladní údaje
Originální název
Psychosociální konstrukt kariérové adaptability z pohledu teorie a empirické evidence – přehledová studie
Název česky
Psychosociální konstrukt kariérové adaptability z pohledu teorie a empirické evidence – přehledová studie
Název anglicky
Psychosocial Construct of Career Adaptability from the Point of View of Theory and Empirical Evidence—Overview
Autoři
HLAĎO, Petr (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Liefelong Learning - celoživotní vzdělávání, Mendelova univerzita v Brně, 2016, 1804-526X
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/16:00094063
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky
career adaptability; interest; control; curiosity; self-confidence; career maturity; theory of career construction
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 19. 4. 2017 08:52, doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D.
V originále
Přehledová studie se zaměřuje na multidimenzionální psychosociální konstrukt kariérové adaptability, kterému je v současné době věnována zvýšená pozornost. Kariérová adaptabilita naznačuje možnosti jedince pro zvládání současných či očekávaných úkolů, změn a traumat v profesních rolích. Ve studii je popsán vznik konstruktu kariérové adaptability, jeho vymezení a dimenze – zájem, kontrola, zvídavost a sebedůvěra. Dále jsou představeny nástroje pro měření kariérové adaptability a vybrané empirické poznatky o kariérové adaptabilitě. Pozornost je mj. zaměřena na vztah kariérové adaptability a demografických proměnných, osobnostních rysů, sebepojetí, sebehodnocení, důvěry ve vlastní schopnosti, profesní identity, časovým zaměřením, akademickou úspěšností, kariérového poslání, kariérovou spokojeností aj. Prezentované teoretické a empirické poznatky jsou významné pro kariérové poradce a učitele kariérové výchovy, kteří mohou na základě znalosti kariérové adaptability navrhnout intervence reflektující specifické potřeby jednotlivých klientů a žáků.
Anglicky
This overview focuses on a multidimensional psychosocial construct of career adaptability, to which a special attention has been paid recently. Career adaptability indicates individual's means of coping with current or anticipated challenges, changes and traumas in professional roles. The study provides a description of career adaptability construct creation, its definition and dimensions – interest, control, curiosity and self-confidence. Further, tools for career adaptability measurement and selected empirical findings about career adaptability are presented. Focus is, among other things, on the relation of career adaptability and demographical variables, personality traits, self-image, self-esteem, confidence in own abilities, professional identity, time orientation, academic success, career vocation, career satisfaction etc. Presented theoretical and empirical findings are important for career counsellors and teachers of career education, who can, based on the knowledge of career adaptability, suggest interventions reflecting specific needs of individual clients and students.