PAŘILOVÁ, Tereza, Eva HLADKÁ a Pavel ŘÍHA. Designing Fuzzy Apparatus to Model Dyslexic Individual Symptoms for Clinical Use. In The 13th International Conference on Natural Computation, Fuzzy Systems and Knowledge Discovery. 2017.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Designing Fuzzy Apparatus to Model Dyslexic Individual Symptoms for Clinical Use
Autoři PAŘILOVÁ, Tereza (203 Česká republika, garant, domácí), Eva HLADKÁ (203 Česká republika, domácí) a Pavel ŘÍHA (203 Česká republika).
Vydání The 13th International Conference on Natural Computation, Fuzzy Systems and Knowledge Discovery, 2017.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 10201 Computer sciences, information science, bioinformatics
Stát vydavatele Čína
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14330/17:00097214
Organizační jednotka Fakulta informatiky
Klíčová slova česky fuzzy model; dyslexie; lingvistika
Klíčová slova anglicky fuzzy model; dyslexia; linguistics
Štítky ISI Proceedings, SCOPUS
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: RNDr. BcA. Tereza Pařilová, DiS., MBA, Ph.D., učo 146314. Změněno: 27. 1. 2018 14:08.
Anotace
Along with the discovery of new facts and the development of new technologies and methodologies, more and more definitions and specifications emerge. The quantity of these emergences, however, can lead to paradoxical contradictions, which obscure borders. Often, we see this phenomenon of vagueness within natural language or non-exact topics. Fuzzy principles are therefore applied in wide range of (not only) scientific areas. In applied technical science, a user model based on interface and human computer cooperation meets such fuzzy borders. So, why not use it in assistive technology models? Fuzzy deals from its nature with linguistic variables and such variables are being transformed from numbers to expressions on predefined scales. Dyslexia is a neurobiological cognitive based disorder and ideal for (neuro) fuzzy computational modeling for many reasons. This paper describes the idea and process of using the fuzzy approach for obtaining information about individual problems of dyslexic users and differentiating between the type(s) of dyslexic user model he or she may belong to. Such information may serve for further clinical and psychological studies of dyslexia and linguistic based problems.
Návaznosti
MUNI/A/0897/2016, interní kód MUNázev: Rozsáhlé výpočetní systémy: modely, aplikace a verifikace VI.
Investor: Masarykova univerzita, Rozsáhlé výpočetní systémy: modely, aplikace a verifikace VI., DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 18. 4. 2024 05:25