GMITERKOVÁ, Šárka. The Stripping of His Charms. The Stability and Transformation of Oldřich Nový's Star Image 1936-1955. In Ostrowska, Dorota; Pitassio, Francesco; Varga, Zsuzsanna. Popular Cinemas in East Central Europe : Film Cultures and Histories. Londýn: I. B. Tauris, 2017, s. 67-84. International Library of the Moving Image, 17. ISBN 978-1-78453-397-7.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název The Stripping of His Charms. The Stability and Transformation of Oldřich Nový's Star Image 1936-1955
Název česky Pryč se šarmem. Hvězdný obraz Oldřicha Nového mezi stabilitou a transformací v období 1936-1955
Autoři GMITERKOVÁ, Šárka (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Londýn, Popular Cinemas in East Central Europe : Film Cultures and Histories, od s. 67-84, 18 s. International Library of the Moving Image, 17, 2017.
Nakladatel I. B. Tauris
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 60405 Studies on Film, Radio and Television
Stát vydavatele Velká Británie a Severní Irsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14210/17:00097600
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-1-78453-397-7
Klíčová slova česky kinematografie; hvězdnost; socialismus
Klíčová slova anglicky cinema; stardom; socialism
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Igor Hlaváč, učo 342491. Změněno: 20. 3. 2018 10:08.
Anotace
Although still visible and a prominent part of nostalgic reminiscences of the First Republic, star identities were never until recently subjected to academic scrutiny. Throughout the 1930s and during the war years, the star system was crucial for the local film industry. Similarly to various forms of European stardom, celebrated Czechoslovak performers fulfilled two important functions. First, they served as a major crowd-puller, securing domestic and in some rare cases even international revenues; and second, the stars stood for a culturally important product. Although the whole concept of stardom seemed endangered due to nationalisation of the film industry, and especially after the Communist putsch in February 1948, a practice of evaluating and selecting the best performers persisted, with a new set of criteria. The case of Oldřich Nový allowed me to address the topic of the stability versus the transformation of star images in an era which generally was not at all favourable to stardom. The chapter thus sheds a much needed scholarly light on the demise of Czechoslovak prewar stardom, undermining the myth of the total elimination of a whole generation of celebrated performers.
Návaznosti
MUNI/A/1077/2016, interní kód MUNázev: Kontinuita a změna v dějinách kinematografie
Investor: Masarykova univerzita, Kontinuita a změna v dějinách kinematografie, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 3. 5. 2024 20:40