JANÍK, Tomáš, Petr KOUBEK a Jiřina NOVOTNÁ. Zur Implementierung der Curriculumreform in der Tschechischen Republik: Akzeptanzstudie unter Lehrpersonen und Schulleitung. In Kongress der ÖFEB 2017. 2017.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Zur Implementierung der Curriculumreform in der Tschechischen Republik: Akzeptanzstudie unter Lehrpersonen und Schulleitung
Název česky K implementaci kurikulární reformy v České republice: sudie o akceptaci reformy mezi vedením škol a vyučujícími
Autoři JANÍK, Tomáš, Petr KOUBEK a Jiřina NOVOTNÁ.
Vydání Kongress der ÖFEB 2017, 2017.
Další údaje
Originální jazyk němčina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Rakousko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky Akceptace kurikálárních reforem, inkluzivní vzdělávání, vzdělávání v ČR
Klíčová slova anglicky Curricular reform acceptance, inclusive education, education in the Czech republic
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnil: Mgr. Petr Koubek, Ph.D., učo 424331. Změněno: 7. 3. 2018 14:08.
Anotace
Im Beitrag wird laufende Forschung einen Akzeptanz der curricularen Reform in der Tschechischen Republik präsentiert. Wir werden auf unserem vorigen Beitrag bauen der im Jahr 2016 an dem ÖFEB Kongressz vorgestellt wurde (Janik et al., 2016 ). Der Beitrag konzentriert sich auf Überwachen der baldige Phase der Umsetzung einer curricularen Reform, die das System der Grundschulen im Land vereinen soll. Diese Schuländerung wurde in Zusammenhang mit der Änderung des Schulgesetz Nr. 82/2015 Slg. umgesetzt und soll die Entstehung einer einheitlichen Grundschule ermöglichen. Am Anfang des Beitrags werden theoretische Hintergrunde der Lehrplanänderungen beleuchten, die eine „inklusive“ Schule erlauben sollte, auch für Schüler mit unterschiedlichen Risikograden und benachteiligten sozioökonomischen familiäres Umfeld. Im Kurz wird neu aufgebautes Curriculum vorgestellt, die eine diffuse Lieferung des Lehrplans in jede Grundschule ermöglicht, und auch ein System der Fördermaßnahmen, damit Schüler mit Respekt für die individuellen, spezifischen Bildungsbedürfnisse gemeinsam erzogen werden können. Das Überwachen der Reform hat sein theoretischen Hintergrund (1) im Model der Implementierung von curricularen Veränderungen (Altrichter & Wiesinger, 2005), welches Birzea (2008) anhand von Fullan’s ‘Triple I Model’ für die postsozialistischen Länder weiterentwickelte, und (2) im breite Erfahrungen mit Analysen, Interpretationen und Diskusionen der Komplexforschungsprogramm Schulqualität der in Jahren 2009–2011 im Zusammenarbeit der National Bildungsinstitut & Forschungsinstitut für Schulbildung, Pädagogische Fakultät der Masaryk Universität vorgehen wurde. Für Operationalisieren der curricularen Veränderung von einer selektiven zu einer integrativen Grundschule wurde ein Forschungsmittel entwickelt und wehrend einem Kurs des lebenslangen Lernen für Schulleiter an der Pädagogischen Fakultät der Karl Universität in Prag im Herbst 2016 verwendet und vorversucht . Dieser Beitrag wird in seinem dritten Teil eine Analyse der ersten Stichprobenerhebung des Forschungsmittels vorstellen. Im letzten Teil des Beitrags wird ein Modell der Überwachung der Reform beschrieben, das geplant wird durchgehend der nächsten Phasen der Reformumsetzung. Das Überwachungsmodell wird in einer Zusammenarbeit zwischen Organisationen des Ministeriums für Bildung, regionaler Behörden, Schulberatungseinrichtungen, Hochschulen und Forschungseinrichtungen in den nächsten 5 Jahren umgesetzt.
Anotace česky
V příspěvku představíme pokračující výzkum akceptace kurikulární reformy v České republice. Navážeme na příspěvek přednesený na konferenci ÖFEB v roce 2016 (Janík et al., 2016) a zaměříme se na monitoring počátku implementace reformy kurikula, která směřuje k sjednocení soustavy základních škol v ČR. Tato změna je implementována v souvislosti s novelou školského zákona č. 82/2015 Sb. a směřuje k jednotné, inkluzivní základní škole. V úvodu příspěvku budou vysvětlena východiska změny kurikula a rozšíření působnosti základní školy také na žáky z různou mírou znevýhodnění či z rizikového socioekonomického rodinného prostředí. Stručně bude přestaven kurikulární model který umožní difuzní realizaci kurikula ve školní výuce – tedy plně diferencovanou výuku a hodnocení výsledků učení žáků. Bude představen též model podpory žáků tak, aby se mohli vzdělávat společně, s respektem k individuálním, specifickým vzdělávacím potřebám. Monitoring této proměny školního vyučování/učení vychází ze studií akceptace a implementace reforem a vychází tak z modelu sociokulturní změny ve vzdělávání M. Fullana. Slouží tedy podpoře počáteční implementace a jejímu usnadnění přímo u klíčových aktérů, kterými jsou rodiče, žáci, učitelé a ředitelé škol. Pro konkrétní operacionalizaci kurikulární změny od základní školy k inkluzivní základní škole byl využit nástroj vlastní konstrukce, který je využíván v národních systémových projektech financovaných z ESF. Tento nástroj a celkový design monitoringu představíme v příspěvku vč. analýzy prvního výběrového šetření, které proběhlo mezi řediteli škol v rámci jejich kurzu celoživotního vzdělávání na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze v listopadu 2016. V závěrečné části příspěvku představíme model monitoringu implementace v další její fázi, který bude realizován v rámci spolupráce resorních organizací MŠMT, krajských úřadů, školských poradenských zařízení, vysokoškolských a výzkumných pracovišť v následujících 5 letech.
Anotace anglicky
The article presents ongoing research on the acceptance of curricular reform in the Czech Republic. We will build on our previous contribution, which was presented in 2016 at the ÖFEB Congress (Janik et al., 2016). The paper focuses on monitoring the early stage of implementation of a curricular reform that aims to unify the system of primary schools in the country. This school change was implemented in connection with the amendment of the School Act No. 82/2015 Coll., And should enable the creation of a unified primary school. At the beginning of the paper, the theoretical background of the curriculum changes that an "inclusive" school should allow, including for students with different levels of risk and disadvantaged socio-economic family environment, will be highlighted. The brief introduces a new curriculum that allows diffuse delivery of the curriculum to each elementary school, as well as a system of supportive measures designed to educate students together with respect for individual, specific educational needs. The monitoring of the reform has its theoretical background (1) in the model of implementation of curricular changes (Altrichter & Wiesinger, 2005), which Birzea (2008) developed on the basis of Fullan's 'Triple I Model' for the post-socialist countries, and (2) in the Wide experience with analyzes, interpretations and discus- sions of the Comprehensive Research Program School Quality which was undertaken in 2009-2011 in cooperation of the National Educational Institute & School of Education, Faculty of Education Masaryk University. In order to operationalize the curricular change from a selective to an integrative elementary school, a research tool was developed and used during a lifelong learning course for principals at the Faculty of Education of the Karl University in Prague in the fall of 2016. This article will present in its third part an analysis of the first sample survey of the research tool. The last part of the paper describes a model of monitoring the reform, which is planned throughout the next stages of the reform implementation. The monitoring model will be implemented in cooperation between organizations of the Ministry of Education, regional authorities, school counseling institutions, universities and research institutions over the next 5 years.
Návaznosti
GA15-05122S, projekt VaVNázev: Mezi akceptací a resistencí: Vnímání kurikulárních změn učiteli v období deseti let implementace reformy
Investor: Grantová agentura ČR, Mezi akceptací a resistencí: Vnímání kurikulárních změn učiteli v období deseti let implementace reformy
VytisknoutZobrazeno: 9. 5. 2024 08:04