J 2019

Early Titanic jokes : A disaster for the theory of disaster jokes?

CHOVANEC, Jan

Základní údaje

Originální název

Early Titanic jokes : A disaster for the theory of disaster jokes?

Název česky

Rané vtipy o zkáze Titaniku : Pohroma pro teorii vtipů o pohromách?

Autoři

CHOVANEC, Jan (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Humor - International Journal of Humor Research, Berlin, De Gruyter Mouton, 2019, 0933-1719

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60203 Linguistics

Stát vydavatele

Nizozemské království

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 0.711

Kód RIV

RIV/00216224:14210/19:00108852

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

UT WoS

000471869200006

Klíčová slova česky

humor; černý humor; historický humor; Titanik; český humor; vtipy; pragmatika; historická pragmatika

Klíčová slova anglicky

disaster jokes; dark humor; sick humor; historical humor; Czech humor; Titanic; pragmatics; historical pragmatics; jokes

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 30. 3. 2020 17:36, Mgr. Marie Skřivanová

Anotace

V originále

This paper contributes to our understanding of the inception of disaster humor by refuting the position of 'technological determinism' that is central for the theory of disaster jokes. This view, developed by Christie Davies, ties the emergence of this form of humor to the visual presentation of disaster events on television. The paper reports on the discovery of several contemporary instances of pre-television disaster humor on the topic of the sinking of the Titanic from 1912, thereby explicitly challenging the premise that prior to televised coverage, there were no disaster jokes. While the data come from a culture that was cognitively very distant from the disaster (and, thus, more likely to give rise to instantaneous disaster humor creation), the paper suggests that a modification to the original theory is possible, arguing that disaster humor can be interpreted as a reaction to the more general process of mediatization, whether televisual or exclusively verbal, which constructs a shared body of knowledge that people can draw upon as a resource when constructing humor. That is particularly the case with iconic disasters, such as the sinking of the Titanic, which can be seen symbolically as an epic fail of modernity rather than a mere tragic disaster.

Česky

Článek rozvíjí sociologicko-etnografickou teorii vtipů o pohromách s tím, že odmítá pozici "technologického determinismu", který je klíčový v základním pojetí této teorie v díle Christie Daviese. Článek zavrhuje podmíněnost vzniku této teorie televizní medializací pohrom, a to na základě nových historických dat týkajících se nalezení prvních vtipů o zkáze Titaniku z roku 1912 v českém humoristickém tisku. Analýza celé řady forem verbálního i vizuálního humoru vede k závěru, že původní teorii lze modifikovat postulováním obecného modelu "mediatizace" (ať televizního nebo čistě verbálního), díky kterým vzniká soubor sdílených vědomostí, který může sloužit k incepci (černého) humoru i v kulturách, které jsou geograficky a kulturně vzdáleny místu pohromy. Článek také nově interpretuje humor týkající se Titaniku jako epický symbol neúspěchu modernity ("epic fail").

Návaznosti

MUNI/A/1396/2018, interní kód MU
Název: Researching Communication in English: Paradigms, Strategies, Developments (Akronym: RCE)
Investor: Masarykova univerzita, Researching Communication in English: Paradigms, Strategies, Developments, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty