2019
Early Titanic jokes : A disaster for the theory of disaster jokes?
CHOVANEC, JanZákladní údaje
Originální název
Early Titanic jokes : A disaster for the theory of disaster jokes?
Název česky
Rané vtipy o zkáze Titaniku : Pohroma pro teorii vtipů o pohromách?
Autoři
CHOVANEC, Jan (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Humor - International Journal of Humor Research, Berlin, De Gruyter Mouton, 2019, 0933-1719
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60203 Linguistics
Stát vydavatele
Nizozemské království
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Impakt faktor
Impact factor: 0.711
Kód RIV
RIV/00216224:14210/19:00108852
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
UT WoS
000471869200006
Klíčová slova česky
humor; černý humor; historický humor; Titanik; český humor; vtipy; pragmatika; historická pragmatika
Klíčová slova anglicky
disaster jokes; dark humor; sick humor; historical humor; Czech humor; Titanic; pragmatics; historical pragmatics; jokes
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 30. 3. 2020 17:36, Mgr. Marie Skřivanová
V originále
This paper contributes to our understanding of the inception of disaster humor by refuting the position of 'technological determinism' that is central for the theory of disaster jokes. This view, developed by Christie Davies, ties the emergence of this form of humor to the visual presentation of disaster events on television. The paper reports on the discovery of several contemporary instances of pre-television disaster humor on the topic of the sinking of the Titanic from 1912, thereby explicitly challenging the premise that prior to televised coverage, there were no disaster jokes. While the data come from a culture that was cognitively very distant from the disaster (and, thus, more likely to give rise to instantaneous disaster humor creation), the paper suggests that a modification to the original theory is possible, arguing that disaster humor can be interpreted as a reaction to the more general process of mediatization, whether televisual or exclusively verbal, which constructs a shared body of knowledge that people can draw upon as a resource when constructing humor. That is particularly the case with iconic disasters, such as the sinking of the Titanic, which can be seen symbolically as an epic fail of modernity rather than a mere tragic disaster.
Česky
Článek rozvíjí sociologicko-etnografickou teorii vtipů o pohromách s tím, že odmítá pozici "technologického determinismu", který je klíčový v základním pojetí této teorie v díle Christie Daviese. Článek zavrhuje podmíněnost vzniku této teorie televizní medializací pohrom, a to na základě nových historických dat týkajících se nalezení prvních vtipů o zkáze Titaniku z roku 1912 v českém humoristickém tisku. Analýza celé řady forem verbálního i vizuálního humoru vede k závěru, že původní teorii lze modifikovat postulováním obecného modelu "mediatizace" (ať televizního nebo čistě verbálního), díky kterým vzniká soubor sdílených vědomostí, který může sloužit k incepci (černého) humoru i v kulturách, které jsou geograficky a kulturně vzdáleny místu pohromy. Článek také nově interpretuje humor týkající se Titaniku jako epický symbol neúspěchu modernity ("epic fail").
Návaznosti
MUNI/A/1396/2018, interní kód MU |
|