GMITERKOVÁ, Šárka. "Zamilovaný netykavka, nezkažený bohatstvím". Oldřich Nový jako filmový herec v letech 1936-1945. Iluminace. Časopis pro teorii, historii a estetiku filmu. Praha: NFA, 2018, roč. 30, č. 2, s. 59-75. ISSN 0862-397X.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název "Zamilovaný netykavka, nezkažený bohatstvím". Oldřich Nový jako filmový herec v letech 1936-1945.
Název česky "Zamilovaný netykavka, nezkažený bohatstvím". Oldřich Nový jako filmový herec v letech 1936-1945.
Název anglicky "He is in Love and not Corrupted by Wealth". Oldřich Nový as a Film Actor between the Years 1936-1945.
Autoři GMITERKOVÁ, Šárka (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Iluminace. Časopis pro teorii, historii a estetiku filmu, Praha, NFA, 2018, 0862-397X.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60405 Studies on Film, Radio and Television
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/18:00105543
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky Oldřich Nový; hvězdná osobnost; herectví; hlas; gesto; veselohra
Klíčová slova anglicky Oldřich Nový; star persona; acting; voice; gesture; comedy; romance
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Šárka Jelínek Gmiterková, Ph.D., učo 418358. Změněno: 30. 4. 2019 16:38.
Anotace
Ačkoliv si Oldřicha Nového dodnes připomínáme jako jednu z výrazných hvězd prvorepublikové a protektorátní éry (prostřednictvím popularizačních biografií, televizních medailonů, repríz filmů pro pamětníky a výstav), pouze zřídka je podobná pozornost upřená na Nového jako svébytného filmového herce. V uvedeném období se objevil ve 22 filmech; k tomu působil jako ředitel, režisér, dramaturg a hlavní hvězda Nového divadla a spolupracoval s nahrávacím průmyslem. Studie se věnuje Novému hlavně jako filmovému herci a analyzuje tři klíčové atributy jeho hereckého projevu - dvojrolím, hlasovým dispozicím a interakci s hereckými partnerkami. Ačkoliv Nový nikdy nevynikal jako tvárný herec, text přibližuje jeho performativní rejstřík jako výsledek dlouhodobých tvůrčích voleb a preferencí.
Anotace anglicky
Despite being fondly remembered as one of the brightest stars of the so-called First Republic era (1918–1938), the popular discourse surrouding Nový, articulated in numerous books, television biopics and exhibitons only rarely scrutinizes his strong perfoming assets. Staring in 22 films up to the year of 1945, Nový was not only a celebrated stage actor and singer, but a film actor as well. In spite of not cultivating any direct connection between his stage career and film parts (in terms of screen adaptations of his theatre repertoire), his star persona nevertheless demonstrates recognizable patterns on the level of performance, genre and narrative. This article thus analyses Nový as a film actor, closely reading individual parts, and searching for continuities on the level of performance. In so doing, three aspects stand out as crucial. First it was Nový’s ability to act out double-parts, featuring a rather plain and ordinary hero as well as his dashing, glamorous alter ego. Voice was equally important, having a rather melodic quality and frequently refusing the distinction between speech and song. Since the films staring Nový fall under the generic category of romantic comedy, interactions with women are featured prominently. Therefore in the final section I focused mostly on non-verbal performance, scrutinizing gestures, expressions and postures. Although Oldřich Nový was never perceived as a versatile actor, this article demonstrates that his rather limited acting in fact stemmed from his knowledge of his own lacks and shortages, and conscious cultivation of his strong performing assets.
Návaznosti
MUNI/A/0886/2017, interní kód MUNázev: Kulturní série v dějinách kinematografie
Investor: Masarykova univerzita, Kulturní série v dějinách kinematografie, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 27. 7. 2024 14:54