ČERNÝ, Michal. Kdo je digitálně kompetentní člověk? Empirická studie výroků studentů (převážně) Filozofické fakulty Masarykovy univerzity. Journal of Technology and Information Education. Olomouc: Univerzita Palackého, 2020, roč. 12, č. 1, s. 44-60. ISSN 1803-537X. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5507/jtie.2020.009.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Kdo je digitálně kompetentní člověk? Empirická studie výroků studentů (převážně) Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Název anglicky Who is a digitally competent person? Empirical study of student statements (mostly) of the Faculty of Arts of Masaryk University
Autoři ČERNÝ, Michal (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Journal of Technology and Information Education, Olomouc, Univerzita Palackého, 2020, 1803-537X.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/20:00115843
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.5507/jtie.2020.009
Klíčová slova česky kompetence; digitální kompetence; kvalitativní výzkum; kvantitativní výzkum; DigComp; vysokoškolští studenti
Klíčová slova anglicky competence; digital competence; qualitative research; quantitative research; DigComp; university students
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Veronika Mattesová, učo 362464. Změněno: 19. 3. 2021 07:43.
Anotace
Studie si klade za cíl na základě 92 výpovědí studentů Masarykovy univerzity popsat, jakým způsobem si představují digitálně kompetentního člověka a jaké je jejich uchopení konceptu kompetence. Studenti zařazení do výzkumu byli absolventy kurzů, které se zaměřují na rozvoj digitálních kompetencí dle evropského rámce DigComp 2.1. Nejde tedy o studenty náhodně vybrané, ale o ty, kteří se již s nějakou strukturou digitálních kompetencí setkali a mají s nimi zkušenosti, jak praktické, tak i teoretické. Výzkum analyzuje závěry dotazníku v kvantitativní i kvalitativní podobě. Využívá přitom kódování. Výsledkem je definice, která akcentuje vztah kompetence k využitelnosti ve všech oblastech lidského života. K tomu, co můžeme najít ve výchozím rámci, pak přidávají nutnost kritického myšlení a schopnost se kontinuálně učit. Kompetence má temporální charakter, není ničím trvalým.
Anotace anglicky
The study aims to describe, based on 92 statements of Masaryk University students, how they imagine a digitally competent person and what their grasp of the concept of competence is. The students included in the research were graduates of courses focusing on the development of digital competences according to the DigComp 2.1 European framework. They are therefore not randomly selected students, but those who have already encountered a digital competence structure and have experience, both practical and theoretical. The research analyzes the conclusions of the questionnaire in both quantitative and qualitative form. It uses coding. The result is a definition that emphasizes the relationship of competence to usability in all areas of human life. To what we can find in the initial framework, then add the need for critical thinking and the ability to learn continuously. Competence has a temporal character; it is nothing permanent.
VytisknoutZobrazeno: 24. 4. 2024 18:29