J 2020

Vysokoškolští učitelé a jejich reflexe vlastního pedagogického rozvoje

NEKARDOVÁ, Barbora

Základní údaje

Originální název

Vysokoškolští učitelé a jejich reflexe vlastního pedagogického rozvoje

Název anglicky

University Teachers and Their Reflections on Their Pedagogical Development

Autoři

NEKARDOVÁ, Barbora (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

LIFELONG LEARNING - CELOŽIVOTNÍ VZDĚLÁVÁNÍ, Mendelova univerzita v Brně, 2020, 1804-526X

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/20:00116452

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

vysokoškolští učitelé; profesní rozvoj; kompetence

Klíčová slova anglicky

university teachers; professional development; competences

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 15. 4. 2021 11:02, doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D.

Anotace

V originále

V tomto příspěvku se zabývám otázkou, jak vysokoškolští učitelé vnímají a hodnotí svůj pedagogický rozvoj. Vycházím z kvalitativní analýzy 9 hloubkových polostrukturovaných rozhovorů s učiteli z různých fakult Masarykovy univerzity, kteří se zúčastnili vzdělávacího dvousemestrálního programu organizovaného univerzitou a zaměřeného na zvyšování pedagogických kompetencí. Respondenti upozorňují na nedostatečné možnosti vzdělávání na podporu pedagogických kompetencí, přičemž u sebe identifikují oblasti, v nichž by se rádi rozvíjeli. To je také důvod, proč se přihlásili do tohoto programu. V něm učitelé nejlépe hodnotí nikoli intenzivní prezenční kurz vedený zkušenými lektory, nýbrž spolupráci s mentorem, kterého si sami vybrali z řad svých kolegů. Uvedené nálezy v článku diskutuji v kontextu současných snah vysokoškolských institucí o dosahování excelence ve výuce.

Anglicky

In this paper I deal with the question of how university teachers perceive and evaluate their pedagogical development. I start from a qualitative analysis of 9 in-depth semi-structured interviews with teachers from different faculties of Masaryk University who participated in a two-semester educational program aimed at increasing pedagogical competences organized by the university. Respondents draw attention to the lack of educational opportunities to support pedagogical competences, identifying a number of areas in which they would like to develop. That is why they have applied for a program organized by the University. As part of this program, teachers evaluate best not an intensive full-time course led by experienced lecturers, but a collaboration with a mentor chosen by their colleagues themselves. These findings are discussed in the context of current efforts of higher education institutions to achieve excellence in teaching.

Návaznosti

MUNI/A/1047/2019, interní kód MU
Název: Učení v různých kontextech
Investor: Masarykova univerzita, Učení v různých kontextech, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty