2020
Vysokoškolští učitelé a jejich reflexe vlastního pedagogického rozvoje
NEKARDOVÁ, BarboraZákladní údaje
Originální název
Vysokoškolští učitelé a jejich reflexe vlastního pedagogického rozvoje
Název anglicky
University Teachers and Their Reflections on Their Pedagogical Development
Autoři
NEKARDOVÁ, Barbora (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
LIFELONG LEARNING - CELOŽIVOTNÍ VZDĚLÁVÁNÍ, Mendelova univerzita v Brně, 2020, 1804-526X
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/20:00116452
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
vysokoškolští učitelé; profesní rozvoj; kompetence
Klíčová slova anglicky
university teachers; professional development; competences
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 15. 4. 2021 11:02, doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D.
V originále
V tomto příspěvku se zabývám otázkou, jak vysokoškolští učitelé vnímají a hodnotí svůj pedagogický rozvoj. Vycházím z kvalitativní analýzy 9 hloubkových polostrukturovaných rozhovorů s učiteli z různých fakult Masarykovy univerzity, kteří se zúčastnili vzdělávacího dvousemestrálního programu organizovaného univerzitou a zaměřeného na zvyšování pedagogických kompetencí. Respondenti upozorňují na nedostatečné možnosti vzdělávání na podporu pedagogických kompetencí, přičemž u sebe identifikují oblasti, v nichž by se rádi rozvíjeli. To je také důvod, proč se přihlásili do tohoto programu. V něm učitelé nejlépe hodnotí nikoli intenzivní prezenční kurz vedený zkušenými lektory, nýbrž spolupráci s mentorem, kterého si sami vybrali z řad svých kolegů. Uvedené nálezy v článku diskutuji v kontextu současných snah vysokoškolských institucí o dosahování excelence ve výuce.
Anglicky
In this paper I deal with the question of how university teachers perceive and evaluate their pedagogical development. I start from a qualitative analysis of 9 in-depth semi-structured interviews with teachers from different faculties of Masaryk University who participated in a two-semester educational program aimed at increasing pedagogical competences organized by the university. Respondents draw attention to the lack of educational opportunities to support pedagogical competences, identifying a number of areas in which they would like to develop. That is why they have applied for a program organized by the University. As part of this program, teachers evaluate best not an intensive full-time course led by experienced lecturers, but a collaboration with a mentor chosen by their colleagues themselves. These findings are discussed in the context of current efforts of higher education institutions to achieve excellence in teaching.
Návaznosti
MUNI/A/1047/2019, interní kód MU |
|