MAZÁČOVÁ, Pavlína and Marija ŠUPICOVÁ. Rozvíjení informační gramotnosti v edukační praxi základní školy uplatňující Montessori pedagogiku: případová studie (Development of information literacy in the educational practice of a primary school applying Montessori pedagogy: a case study). Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2020, vol. 4, No 2, p. 95-112. ISSN 2533-7882.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Rozvíjení informační gramotnosti v edukační praxi základní školy uplatňující Montessori pedagogiku: případová studie
Name (in English) Development of information literacy in the educational practice of a primary school applying Montessori pedagogy: a case study
Authors MAZÁČOVÁ, Pavlína (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Marija ŠUPICOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání, Praha, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2020, 2533-7882.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/20:00118062
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) informační gramotnost; Montessori; alternativní školy; informační vzdělávání; pedagogika; kurikulum; kompetenční učení
Keywords in English information literacy; Montessori; alternative schools; information education; pedagogy; curriculum; competence learning
Tags alternative school, case study, competence, information education, pedagogy, research, rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Veronika Mattesová, učo 362464. Changed: 19/3/2021 10:43.
Abstract
Studie má za cíl rozšířit a obohatit výzkumné pole informační gramotnosti o perspektivu vzdělávacího prostředí mimo hlavní vzdělávací proud. Výzkum informační gramotnosti je soustředěn do prostředí alternativní základní školy uplatňující principy Montessori pedagogiky. Jako výzkumná strategie byla zvolena případová studie školy. Analýza získaných a triangulovaných dat ukázala, že důležitým předpokladem rozvíjení informační gramotnosti v edukační praxi sledovaného případu je kompetenční zaměření kurikula případové školy. Rozvíjení kompetencí informačně gramotného žáka se v dané škole děje napříč celým vzdělávacím procesem.
Abstract (in English)
The study aims to expand and enrich the research field of information literacy with the perspective of the educational environment outside the mainstream. Information literacy research is concentrated in the environment of an alternative primary school applying the principles of Montessori pedagogy. A case study of the school was chosen as a research strategy. The analysis of the obtained and triangulated data showed that an important prerequisite for the development of information literacy in the educational practice of the observed case is the competence focus of the case school curriculum. The development of the competencies of an information-literate pupil takes place in the given school across the entire educational process.
PrintDisplayed: 28/4/2024 14:02