2020
Rozvíjení informační gramotnosti v edukační praxi základní školy uplatňující Montessori pedagogiku: případová studie
MAZÁČOVÁ, Pavlína a Marija ŠUPICOVÁZákladní údaje
Originální název
Rozvíjení informační gramotnosti v edukační praxi základní školy uplatňující Montessori pedagogiku: případová studie
Název anglicky
Development of information literacy in the educational practice of a primary school applying Montessori pedagogy: a case study
Autoři
MAZÁČOVÁ, Pavlína (203 Česká republika, garant, domácí) a Marija ŠUPICOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání, Praha, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2020, 2533-7882
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/20:00118062
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
informační gramotnost; Montessori; alternativní školy; informační vzdělávání; pedagogika; kurikulum; kompetenční učení
Klíčová slova anglicky
information literacy; Montessori; alternative schools; information education; pedagogy; curriculum; competence learning
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 19. 3. 2021 10:43, Mgr. Veronika Mattesová
V originále
Studie má za cíl rozšířit a obohatit výzkumné pole informační gramotnosti o perspektivu vzdělávacího prostředí mimo hlavní vzdělávací proud. Výzkum informační gramotnosti je soustředěn do prostředí alternativní základní školy uplatňující principy Montessori pedagogiky. Jako výzkumná strategie byla zvolena případová studie školy. Analýza získaných a triangulovaných dat ukázala, že důležitým předpokladem rozvíjení informační gramotnosti v edukační praxi sledovaného případu je kompetenční zaměření kurikula případové školy. Rozvíjení kompetencí informačně gramotného žáka se v dané škole děje napříč celým vzdělávacím procesem.
Anglicky
The study aims to expand and enrich the research field of information literacy with the perspective of the educational environment outside the mainstream. Information literacy research is concentrated in the environment of an alternative primary school applying the principles of Montessori pedagogy. A case study of the school was chosen as a research strategy. The analysis of the obtained and triangulated data showed that an important prerequisite for the development of information literacy in the educational practice of the observed case is the competence focus of the case school curriculum. The development of the competencies of an information-literate pupil takes place in the given school across the entire educational process.