ŠIPULOVÁ, Katarína, Marína URBÁNIKOVÁ a David KOSAŘ. Nekonečný příběh Nejvyšší rady soudnictví: Kdo ji chce a proč ji pořád nemáme?. Online. Časopis pro právní vědu a praxi. Brno: Masarykova univerzita, 2021, roč. 29, č. 1, s. 87-122. ISSN 1210-9126. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CPVP2021-1-4. [citováno 2024-04-23]
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Nekonečný příběh Nejvyšší rady soudnictví: Kdo ji chce a proč ji pořád nemáme?
Název česky Nekonečný příběh Nejvyšší rady soudnictví: Kdo ji chce a proč ji pořád nemáme?
Název anglicky The Neverending Story of the Council for the Judiciary: Who Wants It and Why We Do Not Have It?
Autoři ŠIPULOVÁ, Katarína (703 Slovensko, garant, domácí), Marína URBÁNIKOVÁ (703 Slovensko, domácí) a David KOSAŘ (203 Česká republika, domácí)
Vydání Časopis pro právní vědu a praxi, Brno, Masarykova univerzita, 2021, 1210-9126.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50501 Law
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Open access časopisu
Kód RIV RIV/00216224:14220/21:00121553
Organizační jednotka Právnická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.5817/CPVP2021-1-4
Klíčová slova česky Soudnictví; Nejvyšší rada soudnictví; soudcovská samospráva
Klíčová slova anglicky Judicial Governance; Judicial Council; Courts; Judges; Ministry of Justice; Court Presidents; Separation ofPowers; Judicial Politics
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Petra Georgala, učo 32967. Změněno: 4. 2. 2022 13:31.
Anotace
I přesto, že diskuse o Nejvyšší radě soudnictví (NRS) trvá už několik dekád, komplexní analýza toho, jaké postoje ke zřízení NRS zastávají klíčoví aktéři, kterých se samospráva soudnictví týká – soudci, politici a praktikující právníci – doposud chybí. Cílem tohoto textu je tuto mezeru vyplnit a na základě rozhovorů se zástupci českých právnických, soudcovských a politických elit zmapovat argumenty, které rozdělují zastánce a odpůrce NRS. V článku si klademe tři hlavní otázky: 1) Jak se zástupci právnických, soudcovských a politických elit staví ke zřízení NRS a jakými argumenty svou pozici zdůvodňují? 2) Jakou by měla mít správa soudnictví podle nich ideální podobu? 3) Co tyto tři skupiny od vzniku NRS očekávají? Hlavní zjištění jsou následující. Soudci, politici a právníci identifikovali stejné dva klíčové problémy stávajícího systému: ministerstvo nemá kapacitu ani vizi, jak soudnictví spravovat, a mnohé kompetence proto deleguje na předsedy soudů. Příliš silné postavení předsedů soudů však vede k fragmentaci správy soudnictví a ohrožuje vnitřní nezávislost řadových soudců. Elity se nicméně liší v tom, zda zřízení NRS tyto problémy vyřeší. Většina soudců vznik NRS podporuje a očekává od ní sjednocení správy soudnictví a odbřemenění předsedů soudů. Část politiků by souhlasila s ustanovením slabého modelu NRS, pokud by kontury systému pořád nastavovalo ministerstvo spravedlnosti. Zároveň však tvrdí, že fragmentovaná správa je lepší zárukou proti ovládnutí soudnictví jednou skupinou. Právníci pak vidí v zřízení NRS více rizik než pozitiv a obávají se zapouzdření soudní moci. Klíč k řešení problémů vidí spíše v otázce právnického vzdělávání a zvýšení kvality soudního rozhodování. Současné debaty o správě soudnictví ani poslední novely zákona o soudech a soudcích však bohužel na tyto klíčové problémy identifikované respondenty dosud nereagovaly.
Anotace anglicky
Establishment of the judicial council has been debated for decades in Czechia. However, we still miss acomprehensive understanding of the positions and arguments of key actors involved in judicial governance: judges, politicians and lawyers. This article fills this gap and maps the existing arguments in favour and against ajudicial council. It poses three research questions: (1) Do elites support the establishment of ajudicial council and how do they justify their position? (2) What form of judicial governance do they perceive as ideal? (3) What are their expectations from the judicial council?Judges, politicians and lawyers identify the same two core challenges of the current system: The ministry of justice lacks the vision and capacity to govern the courts, and thus it informally delegates majority of its competences on court presidents. Too strong court presidents in turn make the system fragmented and endanger internal independence of rank-and-file judges. Elites however disagree whether the establishment of ajudicial council can solve these issues. Majority of judges support the judicial council and hope for the unification of judicial governance across the country. Some politicians are willing to accept aweak model of judicial council if the ministry of justice can still determine the contours of judicial governance. At the same time, politicians consider the current fragmented system of judicial governance as more resistant against the capture of the judiciary. Lawyers see judicial council as arisky model which might encapsulate the judiciary. The key solution of the current problems, according to lawyers, rests in the reform of legal education and enhancing the quality of the judicial decision-making. Unfortunately, the neither recent policy debates nor the pending bills on the Law on Courts and Judges have addressed the key challenges raised by our interviewees.
Návaznosti
46943, interní kód MUNázev: JUDI-ARCH - The Rise of Judicial Self-Government in Europe: Changing the Architecture of Separation of Powers without an Architect (Akronym: JUDI-ARCH)
Investor: Evropská unie, JUDI-ARCH - The Rise of Judicial Self-Government in Europe: Changing the Architecture of Separation of Powers without an Architect, ERC (Excellent Science)
VytisknoutZobrazeno: 23. 4. 2024 21:45