J 2021

Vývojová dysfázie - funkční a strukturální korelace

POSPÍŠILOVÁ, Lenka, Michal HRDLIČKA a Vladimír KOMÁREK

Základní údaje

Originální název

Vývojová dysfázie - funkční a strukturální korelace

Název česky

Vývojová dysfázie - funkční a strukturální korelace

Název anglicky

Developmental dysphasia - functional and structural correlations

Autoři

POSPÍŠILOVÁ, Lenka (203 Česká republika), Michal HRDLIČKA (203 Česká republika, garant, domácí) a Vladimír KOMÁREK (203 Česká republika)

Vydání

Česká a slovenská neurologie a neurochirurgie, Praha, Česká lékařská společnost Jana Evangelisty Purkyně, 2021, 1210-7859

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50101 Psychology

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Impakt faktor

Impact factor: 0.411

Kód RIV

RIV/00216224:14210/21:00122503

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

UT WoS

000747009900002

Klíčová slova česky

Vývojová dysfázie; vývojová jazyková porucha; neurovývojové poruchy; jazykový konektom; diagnostická kritéria

Klíčová slova anglicky

developmental dysphasia; language connectome; diagnostic criteria; developmental language disorder; neurodevelopmental disorders

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 26. 4. 2022 18:48, Mgr. Vojtěch Juřík, Ph.D.

Anotace

V originále

The review article presents current knowledge of developmental dysphasia, a lesser-known neurodevelopmental disorder, which prevalence and seriousness can be compared to attention deficit / hyperactivity disorder. It acquaints the consequences of the disorder in academic, social, and emotional development, with changes and misleading errors in the terminology. It refers to a strong genetic background and the other etiological factors that lead to structural changes in the brain. The description of the clinical picture is followed by the enumeration of overlapping co-morbid disorders. Autism spectrum disorder is mentioned both in this connection and in the chapter on differential dia gnosis. The contribution brings more complex view of dia gnostics and treatment. The part is compiled in accordance with a recent consensus from a significant international forum in English speaking countries.

Anglicky

The review article presents current knowledge of developmental dysphasia, a lesser-known neurodevelopmental disorder, which prevalence and seriousness can be compared to attention deficit / hyperactivity disorder. It acquaints the consequences of the disorder in academic, social, and emotional development, with changes and misleading errors in the terminology. It refers to a strong genetic background and the other etiological factors that lead to structural changes in the brain. The description of the clinical picture is followed by the enumeration of overlapping co-morbid disorders. Autism spectrum disorder is mentioned both in this connection and in the chapter on differential dia gnosis. The contribution brings more complex view of dia gnostics and treatment. The part is compiled in accordance with a recent consensus from a significant international forum in English speaking countries.