GMITERKOVÁ, Šárka. Remembering the Devil’s Mistress. Lída Baarová’s Contemporary Star Image. In konference NECS. Transitions: Moving Images and Bodies. 2021.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Remembering the Devil’s Mistress. Lída Baarová’s Contemporary Star Image
Autoři GMITERKOVÁ, Šárka.
Vydání konference NECS. Transitions: Moving Images and Bodies. 2021.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 60405 Studies on Film, Radio and Television
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky stardom, post-image, memory, star studies
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnil: Mgr. Michal Večeřa, Ph.D., učo 261655. Změněno: 17. 1. 2022 00:28.
Anotace
Czech stars of 1930s and early-to-mid 1940s are still fondly remembered by various generations of filmgoers and general public as well. Their work, biographies and images are still circulating in the public space through frequent reruns of their films on televisions and site-specific screenings, numerous books dedicated to their lasting star personas and through various audiovisual content retelling their moving life stories. However, there is one infamous star, whom the public perceives as the locus for critical debates concerning major historical events vis-à-vis personal accountability – Lída Baarová. Due to her much publicized and reflected love affair with Joseph Goebbels she is frequently nicknamed “the devil’s mistress”, and her films are sidelined in favor of her much more compelling biography. Therefore, in my article I would like to reconstruct contemporary discourse surrounding Baarová, arguing that it is precisely this amalgam of melodrama and past reality that keeps her image so enduring and relevant. While cultural elites bemoan the existing interest and affection for the fallen star, low-brow authors keep exploiting the story and heat up discussions focusing on historical guilt or lack thereof. Analyzing our lingering memory of Lída Baarová will shed new light on stardom as a tool for explaining the past, the art and the emotion.
Návaznosti
MUNI/A/1333/2020, interní kód MUNázev: Česká kinematografie jako kinematografie malého národa (Akronym: Kinematografie malého národa)
Investor: Masarykova univerzita, Česká kinematografie jako kinematografie malého národa
VytisknoutZobrazeno: 27. 7. 2024 14:50