BERÁNEK, Jaroslav. Motivace ve výuce matematiky – dva náměty z teorie čísel. Online. In Jan Válek, Peter Marinič, Pavel Pecina. 14. mezinárodní vědecká konference Didaktická konference 2021. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2021, s. 23-29. ISBN 978-80-210-9998-2.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Motivace ve výuce matematiky – dva náměty z teorie čísel
Název anglicky Motivation in Teaching of Mathematics – Two Topics in Number Theory
Autoři BERÁNEK, Jaroslav (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. Brno, 14. mezinárodní vědecká konference Didaktická konference 2021, od s. 23-29, 7 s. 2021.
Nakladatel Masarykova univerzita
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/21:00123921
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-210-9998-2
Klíčová slova česky Reálná čísla; řetězové zlomky; pythagorejské trojice.
Klíčová slova anglicky Real numbers; continued fraction; Pythagorean triples.
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Dana Nesnídalová, učo 831. Změněno: 2. 3. 2022 13:31.
Anotace
Příspěvek vznikl na základě výzkumu zaměřeného na inovaci obsahu a forem výuky matematiky na základních a středních školách. V příspěvku je popsána možnost aproximace racionálních a iracionálních čísel pomocí řetězových zlomků. Na základě této aproximace jsou odvozena přibližná vyjádření hodnot goniometrických funkcí některých úhlů pomocí zlomků, následně je pak tohoto vyjádření využito k zavedení tzv. quasipythagorejských trojic. Je tedy možné sestrojit trojúhelník, který není pravoúhlý, ale od pravoúhlého trojúhelníka se téměř neliší.
Anotace anglicky
The article was created as the result of the research oriented at innovation of the content and forms of primary and secondary school mathematics teaching. The article describes the possibility of rational and irrational numbers approximation with the help of continued fractions. Based on this approximation, there are derived approximate values of goniometric functions of some angles with the aid of fractions and consequently such formulation is used for the introduction of quasi-Pythagorean triples. Thus it is possible to construct a triangle which is not a rectangular one, but does not nearly differ from a rectangular one.
VytisknoutZobrazeno: 12. 5. 2024 20:23