GMITERKOVÁ, Šárka. ON : Kristian v montérkách. Praha: Národní filmový archiv, 2022, 431 s. ISBN 978-80-7004-198-7.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název ON : Kristian v montérkách
Název anglicky ON : Kristian in coveralls
Autoři GMITERKOVÁ, Šárka (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Praha, 431 s. 2022.
Nakladatel Národní filmový archiv
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Odborná kniha
Obor 60405 Studies on Film, Radio and Television
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14210/22:00127000
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-7004-198-7
Klíčová slova česky film; divadlo; hvězda; herec; komedie; socialismus
Klíčová slova anglicky cinema; theatre; star; actor; comedy; socialism
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Pavla Martinková, učo 361548. Změněno: 1. 3. 2023 07:23.
Anotace
Výpravná monografie se věnuje osobě Oldřicha Nového mezi kulturními průmysly a politickými režimy. Popisuje období kariérních vrcholů na přelomu 30. a 40. let, Nového podnikavost a pracovitost, neboť kromě působení v rozhlasu, hraní ve filmu a na jevišti vedl vlastní divadlo, pro které hledal vhodný repertoár a ten sám režíroval. Monografií o jeho životě vychází celá řada, zpravidla však zůstávají netečné k jeho osudu po roce 1948. V podmínkách státně socialistického modu produkce se prvorepublikoví herci zpravidla ocitli jak bez práce, tak bez možnosti svobodně rozvíjet svůj herecký výraz i hvězdnou osobnost, v řadě případů došlo k zatýkání, věznění a soudním procesům. Ne všechny hvězdy – ⁠jak o tom svědčí případ Oldřicha Nového –⁠ však sdílely tento pohnutý osud a jejich poválečné působení v zestátněné československé kinematografii je spíš příběhem vyjednávání, kompromisů, zákulisních vlivů a „druhých šancí“.
Anotace anglicky
This monograph focuses on Oldřich Nový and his career between cultural industries and political regimes. One of the chapters analyses his career peak at the turn of the 1930s and 1940s, and focuses on his creative outputs on screen, on stage, in radio and in a recording studio. This is not a first book focusing on Nový, however so far not much attention has been paid to his work post 1948. In the state socialist mode of production, previously celebrated actors suddenly lost any starring opportunities; in many cases we have witnessed prosecutions and imprisonments. Not all stars shared this tragic fate and as the case of Oldřich Nový clearly demonstrates, even postwar cinema is a story of compromise, negotiations and second chances.
Návaznosti
MUNI/A/1422/2021, interní kód MUNázev: Koncept udržitelnosti v dějinách kinematografie
Investor: Masarykova univerzita, Koncept udržitelnosti v dějinách kinematografie
VytisknoutZobrazeno: 27. 7. 2024 14:48