SIKOROVÁ, Tereza a Tomáš MORAVANSKÝ. Choreografie v sociálním prostoru: Postklaun. 2022.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Choreografie v sociálním prostoru: Postklaun
Název česky Choreografie v sociálním prostoru: Postklaun
Název anglicky Choreography in social space: Postclown
Autoři SIKOROVÁ, Tereza a Tomáš MORAVANSKÝ.
Vydání 2022.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 60403 Performing arts studies
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW web konference
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky choreografie, sitespecific, klaun, performance, výzkum
Klíčová slova anglicky choreography; site specific; clown; performance; research; dance; movement
Štítky choreografický výzkum, choreografie, klaun, performance, site specific, veřejný prostor
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnila: Mgr. Daniela Marcollová, učo 111148. Změněno: 3. 3. 2023 08:32.
Anotace
Konferenční příspěvek v podobě audiovizuálního díla zpracovává jednu performativní situaci, která je součástí choreografického a teoretického výzkumu pod souhrným názvem Choreografie v sociálním prostoru. Umělecké dílo formou neurčité kulturní události (intervence do veřejného prostoru), pracuje s představivostí návštěvníků ve smyslu „co kdyby se něco stalo“. Klauny obvykle chápeme jako někoho, kdo nás má pobavit svou neohrabaností nebo nás má vyděsit. Pokud klaun nic takového nedělá a jen si hledí své práce zachránce v případě nebezpečí, může se zdát svému okolí trochu podezřelý. Napětí z takového očekávání, že se něco stane, staví situaci na hlavu. Návštěvníci se stávají těmi, kteří se na základě podezření mohou začít chovat komicky, iracionálně, začít si v hlavě vytvářet vlastní scénáře a jednat podle nich nebo to prostě ignorovat a plavat dál. Návštěvník tak může bezděčně převzít roli klauna, zatímco skutečný klaun se chová jakoby nic. Intervence je situací ve veřejném prostoru, kde se diváci spolu s náhodnými kolemjdoucími stávají součástí samotného díla a jejich (ne)přítomnost zároveň dílo vypráví. Výzkum zpracovával možnosti choreografie (zahrnující také nečinnost a pasivitu jako pohyb) za účelem aktivizace okolních institucí a (náhodných) diváků. Měl několik fází, přičemž se odehrával v Brně (Plavecký stadion Lužánky), v Žilině (Festival současného divadla a tance KioSK), v Záhřebu (Festival alternativního a experimentálního projevu FAKI) a v Lipsku (Galerie Helmut) ve spolupráci s umělcem Tomášem Moravanským a výtvarnicí Kamilou Kouřilovou.
Anotace anglicky
The conference paper, in the form of an audiovisual work, deals with one performative situation that is part of choreographic and theoretical research under the summary title Choreography in Social Space. The artwork, in the form of an indeterminate cultural event (intervention in public space), works with the imagination of visitors in the sense of "what if something happened". We usually understand clowns as someone to amuse us with their clumsiness or to scare us. If a clown is doing no such thing and just looking to his job as a rescuer in case of danger, he may seem a little suspicious to his surroundings. The tension of such an expectation that something will happen turns the situation on its head. The visitors become the ones who may start to act comically, irrationally based on their suspicions, start to create their own scenarios in their heads and act on them, or just ignore it and move on. Thus, the visitor may unwittingly assume the role of a clown, while the real clown acts as if nothing has happened. The intervention is a situation in a public space where the audience, along with random passers-by, become part of the work itself, and their (in)presence also narrates the work. The research elaborated the possibilities of choreography (including inactivity and passivity as movement) in order to activate surrounding institutions and (casual) spectators. It had several phases, taking place in Brno (Lužánky Swimming Pool), Žilina (KioSK Festival of Contemporary Theatre and Dance), Zagreb (FAKI Festival of Alternative and Experimental Expression) and Leipzig (Galerie Helmut) in collaboration with artists Tomáš Moravanský and Kamila Kouřilová.
Návaznosti
MUNI/A/1454/2021, interní kód MUNázev: Výtvarná pedagogika v měnícím se světě
Investor: Masarykova univerzita, Výtvarná pedagogika v měnícím se světě
VytisknoutZobrazeno: 30. 5. 2024 01:18