GMITERKOVÁ, Šárka. All Those Silhouettes, Colors, and Hats... : Ester Krumbachová as a Costume Designer. In Jeřábková, Edith; Svatoňová, Kateřina. Ester Krumbachová. první. Praha: Vysoká škola uměleckoprůmyslová, Are, 2021, s. 88-101. ISBN 978-80-88308-47-8.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název All Those Silhouettes, Colors, and Hats... : Ester Krumbachová as a Costume Designer.
Název česky Všechny ty siluety, barvy a klobouky... : Ester Krumbachová jako kostýmní výtvarnice.
Autoři GMITERKOVÁ, Šárka (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání první. Praha, Ester Krumbachová, od s. 88-101, 14 s. 2021.
Nakladatel Vysoká škola uměleckoprůmyslová, Are
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 60405 Studies on Film, Radio and Television
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/21:00128869
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-88308-47-8
Klíčová slova česky Ester Krumbachová; kostým; 60.léta; film; divadlo
Klíčová slova anglicky Ester Krumbachová; costume; 1960s; cinema; theatre
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil, učo 415267. Změněno: 17. 3. 2023 15:30.
Anotace
Ester Krumbachová designed costumes for 26 films during the 1960s – quite a large number in the context of the time and the profession. Her activity stands out for its wide range of genres, which are also reflected in the approaches she took in particular works. Over the course of the decade, these approaches transformed significantly, together with her increasing self-confidence in film work. The corpus of surviving material in her newly accessed personal archive, together with the recollections of her contemporaries, allows us to reconstruct the specific steps she took in creating clothing for films, including the constructions of ideas woven into specific combinations, silhouettes, and accessories. Sources from Krumbachová’s estate provide an unprecedented view into the creative approaches of otherwise marginalized work. This essay thus aims to provide a different view of the Czechoslovak film “miracle” – through the lens of a profession that is unobtrusive, not very prestigious, and rarely studied.
Anotace česky
Filmografie Ester Krumbachové jako kostýmní výtvarnice čítá v 60.letech 26 titulů, což je v kontextu daného období i profese vysoké číslo. Její činnost na tomto poli vynikala širokým žánrovým rozptylem, jemuž odpovídaly také specifické postupy; ty se v průběhu dekády, spolu s rostoucím sebevědomím výtvarnice na poli kinematografie, také notně proměňovaly. Rekonstruovat její specifickou praxi při odívání filmů, včetně myšlenkových konstrukcí vetknutých do konkrétních kombinací, siluet a doplňků, nám umožňuje dochovaný korpus materiálů v jejím osobním archivu, spolu s výpověďmi pamětníků. Protože specializovaný filmový tisk 60. let téměř, až na sporadické výjimky, nevěnoval pozornost nejrůznějším profesím pohybujícím se při natáčení jako výtvarníkům, maskérům či architektům, přinášejí zdroje z pozůstalosti Krumbachové bezprecedentní vhled do tvůrčích postupů jinak marginalizované práce. Tato studie si tak činí ambice vidět přední tituly pod hlavičkou československé nové vlny jinak – prizmatem profese nevyčnívající, málo prestižní a zřídka reflektované.
Návaznosti
MUNI/A/1422/2021, interní kód MUNázev: Koncept udržitelnosti v dějinách kinematografie
Investor: Masarykova univerzita, Koncept udržitelnosti v dějinách kinematografie
VytisknoutZobrazeno: 27. 7. 2024 14:48