VAĎUROVÁ, Helena a Karel PANČOCHA. Inclusive education in the Czech Republic: A scoping review of a paradigm shift. European Journal of Education. England: Wiley, 2023, roč. 58, č. 2, s. 245-266. ISSN 0141-8211. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1111/ejed.12558.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Inclusive education in the Czech Republic: A scoping review of a paradigm shift
Autoři VAĎUROVÁ, Helena (203 Česká republika, domácí) a Karel PANČOCHA (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání European Journal of Education, England, Wiley, 2023, 0141-8211.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50302 Education, special
Stát vydavatele Velká Británie a Severní Irsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 2.400 v roce 2022
Kód RIV RIV/00216224:14410/23:00130730
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.1111/ejed.12558
UT WoS 000982137000007
Klíčová slova anglicky Czech Republic; inclusive education; literature review; primary schools; scoping review
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Daniela Marcollová, učo 111148. Změněno: 22. 1. 2024 12:48.
Anotace
This scoping review presents the historical, social, and international influences that shaped the gradual move from segregated to inclusive education for all children in the Czech Republic. The introduction of the 2016 amendment to the Education Act marked a decisive paradigm shift in education policy, which formed the legal basis for services and support measures to be made available for all children with special needs in local mainstream schools. We analysed Czech language and English language peer-reviewed specialist literature to see how these changes have been reflected in current education research. The eighteen studies reviewed provide a complex picture of facilitators and barriers at the level of inclusive culture, policy and practice. Even though progress towards inclusive education in the Czech Republic has been notable, there are still systemic and attitudinal barriers to the education of all children.
Návaznosti
MUNI/A/1158/2022, interní kód MUNázev: Raná intenzivní behaviorální intervence u dětí s neurovývojovými poruchami
Investor: Masarykova univerzita, Raná intenzivní behaviorální intervence u dětí s neurovývojovými poruchami
VytisknoutZobrazeno: 28. 9. 2024 01:50