KROČÁKOVÁ, Zuzana, Ingrid PROCHÁZKOVÁ a Zuzana VAŘEJKOVÁ. Vyučující na filmovém plátně: Videoreflexe výuky jako nástroj rozvoje vysokoškolských vyučujících. Pedagogická orientace. Brno, 2023, roč. 32, č. 3, s. 249–264. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2022-3-249.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Vyučující na filmovém plátně: Videoreflexe výuky jako nástroj rozvoje vysokoškolských vyučujících
Autoři KROČÁKOVÁ, Zuzana, Ingrid PROCHÁZKOVÁ a Zuzana VAŘEJKOVÁ.
Vydání Pedagogická orientace, Brno, 2023.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Organizační jednotka Rektorát
Doi http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2022-3-249
Změnil Změnil: Mgr. Bc. Libor Juhaňák, Ph.D., učo 217393. Změněno: 11. 2. 2024 19:57.
Anotace
V Centru rozvoje kompetencí Masarykovy univerzity (CERPEK) mimo jiné nabízíme semestrální vzdělávací program určený vysokoškolským vyučujícím. Jeho podstatnou součástí je facilitovaná videoreflexe výuky, při které frekventanti a frekventantky uplatňují vědomosti a dovednosti nabyté v jiných částech vzdělávacího programu. Činí tak s ohledem na tzv. rozvojový pedagogický cíl, který si stanovují na základě svých potřeb. Právě videoreflexi výuky považujeme za efektivní nástroj pro rozvoj pedagogických kompetencí, který je individualizovaný a opřený o důkazy. Od roku 2017 jsme vedli vi-deoreflexi výuky s více než dvěma sty vyučujícími z různých fakult, s různou délkou praxe, zkušenostmi, motivací pro výuku a vzdělávacími potřebami. Cílem tohoto textu je představit námi vytvořený, teoreticky ukotvený a praxí ověřený systém facilitovaných videoreβlexí výuky, a to včetně zpětné vazby našich absolventů a absolventek. Představíme také příležitosti, které videoreflexe výuky přináší a překážky, kterým při ní čelíme. Videoreflexi výuky využíváme v mnoha podobách i mimo vzdělávací program, věříme proto, že tento text může být inspirativní nejen pro univerzity, které svým vyučujícím nabízí vzdělávací programy podporující rozvoj pedagogických dovedností, ale také pro jednotlivé vyučující preferující individuální a flexibilní způsoby rozvoje své výuky a sebe samých.
VytisknoutZobrazeno: 1. 5. 2024 22:20