B 2023

Politische Zäsur und Wandel des Bildungssystems. Drei Dekaden nach dem Fall des Eisernen Vorhangs – Bilanzen und Perspektiven

GÖTTLICHER, Wilfried a Tomáš JANÍK

Základní údaje

Originální název

Politische Zäsur und Wandel des Bildungssystems. Drei Dekaden nach dem Fall des Eisernen Vorhangs – Bilanzen und Perspektiven

Název česky

Politické změny a změny ve vzdělávacích systémech: Tři dekády po pádu železné opony - bilance a perspektivy

Název anglicky

Political Change and Change in Educational Systems: Three Decades after the Fall of Iron Curtain

Autoři

GÖTTLICHER, Wilfried a Tomáš JANÍK

Vydání

1. vyd. 270 s. Pädagogik in Forschung - Theorie - Geschichte, 2023

Nakladatel

LIT Verlag

Další údaje

Jazyk

němčina

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Německo

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-3-643-91656-3

Klíčová slova česky

vzdělávací systém; škola; kurikulum; výuka; učitelé; žáci

Klíčová slova anglicky

educational system; school; curriculum; instruction; teachers; students

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 31. 1. 2024 21:08, prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.

Anotace

V originále

Schule ist in der Moderne meist staatlich organisiert und zu ihren Funktionen zählen die Integration Heranwachsender in die bestehende Gesellschaft und die Legitimation des bestehenden sozialen und politischen Systems. Von daher ist es naheliegend, dass ein politischer Systembruch wie der Fall des Eisernen Vorhangs zu Veränderungen im Bildungswesen führt. Das Bildungssystem folgt aber auch einer Eigenlogik, die politische Veränderungen überlagert. Man findet im Bildungswesen Kontinuitäten über politische Veränderungen hinweg, und wenn politische Veränderungen Bildungsreformen auslösen, können diese ganz andere Folgen haben als geplant. Zwischen politischem System und Bildungssystem besteht also ein enger, aber kein trivialer Zusammenhang. Vor diesem Hintergrund erörtern die Beiträge des vorliegenden Bandes die Entwicklung des Bildungswesens seit 1989 in den postsozialistischen Staaten Europas. In den Blick genommen werden Schulstrukturen und ihr gesetzlicher Rahmen, aber auch jene Aspekte, die sich durch solche Vorgaben nur sehr indirekt normieren lassen: Kulturen des Lehrens und Lernens, die Interaktion zwischen Lehrenden und Lernenden sowie Selbstverständnis und Einstellungen der Beteiligten.

Česky

V období moderny je vzdělávací systém organizován převážně státem a jeho funkce zahrnují integraci mladistvých do společnosti a legitimaci stávajícího sociálního a politického systému. Proto je logické, že politický zlom, jako je pád Železné opony, vede ke změnám ve vzdělávacím systému. Vzdělávací systém nicméně následuje vlastní logiku, která má často navrch nad snahami o politické transformace. Kontinuita ve vzdělávacím systému tak přetrvává i přes politické změny, tzn. když politické transformace iniciují vzdělávací reformy, výsledky se mohou výrazně odchýlit od zamýšlených cílů. Existuje tedy těsný, avšak nikoliv triviální vztah mezi politickým systémem a vzdělávacím systémem. Na pozadí tohoto kontextu se kapitoly v této knize zabývají vývojem vzdělávacích systémů od roku 1989 v post-socialistických zemích Evropy. Zaměřují se na strukturu škol a jejich právní rámec, stejně jako na aspekty, které jsou regulovány jen nepřímo: na kulturu vyučování a učení, na interakci mezi učiteli a studenty, a také na sebepojetí a postoje zúčastněných osob.