STUCHLÍKOVÁ, Iva, Tomáš JANÍK, Lukáš ROKOS, Eva MINAŘÍKOVÁ, Libuše SAMKOVÁ, Petr NAJVAR, Alena HOŠPESOVÁ and Marcela JANÍKOVÁ. Hyperspace pro formativní hodnocení a badatelsky orientovanou výuku: Koncepce – vývoj – aplikace (Hyperspace for formative assessment and inquiry-based teaching: Design – development – application). Pedagogicka orientace. Brno: Česká pedagogická společnost, 2023, vol. 33, No 2, p. 185-213. ISSN 1211-4669. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2023-2-185.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Hyperspace pro formativní hodnocení a badatelsky orientovanou výuku: Koncepce – vývoj – aplikace
Name in Czech Hyperspace pro formativní hodnocení a badatelsky orientovanou výuku: Koncepce – vývoj – aplikace
Name (in English) Hyperspace for formative assessment and inquiry-based teaching: Design – development – application
Authors STUCHLÍKOVÁ, Iva (203 Czech Republic), Tomáš JANÍK (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Lukáš ROKOS (203 Czech Republic), Eva MINAŘÍKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Libuše SAMKOVÁ (203 Czech Republic), Petr NAJVAR (203 Czech Republic, belonging to the institution), Alena HOŠPESOVÁ (203 Czech Republic) and Marcela JANÍKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Pedagogicka orientace, Brno, Česká pedagogická společnost, 2023, 1211-4669.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/23:00134581
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2023-2-185
Keywords (in Czech) video v učitelském vzdělávání; badatelsky orientovaná výuka; formativní hodnocení; profesní vidění; didaktická analýza obsahu
Keywords in English video in teacher education; inquiry-based education; formative assessment; professional vision; didactic content analysis
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Eva Minaříková, Ph.D., učo 102818. Changed: 27/3/2024 15:57.
Abstract
Badatelsky orientovaná výuka a formativní hodnocení jsou představiteli moderních metod a postupů ve výuce. Aby mohly být smysluplně a efektivně používány, je nutné vytvořit příležitosti k tomu, aby se s nimi učitelé seznamovali, promýšleli je a propojovali je s cíli a obsahy výuky. Tento text si klade za cíl představit online multimediální vzdělávací prostředí Hyperspace, které formou videozáznamů, textových a obrázkových popisů výuky představuje badatelsky orientovanou výuku a formativní hodnocení, a vede uživatele k jejich reflexi. Cílovou skupinou pro toto prostředí jsou (budoucí) učitelé i vzdělavatelé učitelů. Text nejprve představuje teoretická východiska, na kterých je prostředí postaveno, poté jeho design a vývoj. Detailně jsou popsány jednotlivé komponenty i možnosti práce s Hyperspace pro různé cílové skupiny. Na závěr jsou diskutovány výzvy pro budoucí rozvoj Hyperspace. Text je určen především vzdělavatelům učitelů, kteří chtějí využívat multimediální prostředí pro podporu (budoucích) učitelů.
Abstract (in English)
Inquiry-based learning and formative assessment represent modern trends in education. Should they be used meaningfully and effectively to support pupil learning, teachers need to be provided with opportunities to learn about them, reflect on them and connect them to educational aims and content. This paper describes an online multimedia educational environment (Hyperspace) that introduces inquiry-based education and formative assessment through video sequences and textual/visual representations of teaching and learning, and supports the users in their reflection. Hyperspace is designed for (prospective) teachers and also teacher educators. The paper first mentions the theoretical background of Hyperspace, then its design and development. Individual components of the environment, as well as suggested procedures for working with it are described in detail. The text concludes with a discussion on the challenges of further development of Hyperspace. The paper is intended primarily for teacher educators who wish to use a multimedia environment for supporting (prospective) teachers.
Links
TL02000368, research and development projectName: Hyperspace pro formativní hodnocení a badatelsky orientovanou výuku v přírodovědných předmětech a matematice
Investor: Technology Agency of the Czech Republic, Learning Hyperspace for Formative Assessment and Inquiry Based Science Teaching
PrintDisplayed: 22/7/2024 08:24