BLINKA, Lukas, Anna FALTÝNKOVÁ a Karel REČKA. Alexithymia in gaming addiction and engagement. Journal of Affective Disorders. Amsterdam: Elsevier, 2024, roč. 354, June, s. 104-109. ISSN 0165-0327. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1016/j.jad.2024.03.060.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Alexithymia in gaming addiction and engagement
Autoři BLINKA, Lukas (203 Česká republika, domácí), Anna FALTÝNKOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Karel REČKA (203 Česká republika, domácí).
Vydání Journal of Affective Disorders, Amsterdam, Elsevier, 2024, 0165-0327.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50101 Psychology
Stát vydavatele Nizozemské království
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 6.600 v roce 2022
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Doi http://dx.doi.org/10.1016/j.jad.2024.03.060
UT WoS 999
Klíčová slova anglicky Gaming disorder; Gaming addiction; Gaming engagement; Non-problematic gaming; Alexithymia; Emotional dysregulation
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Blanka Farkašová, učo 97333. Změněno: 15. 3. 2024 08:59.
Anotace
Background:
It has been suggested that alexithymia plays a significant role in substance and behavioral addictions. However, only a handful of studies investigated this construct in relation to gaming addiction, and no study analyzed its differential effect on gaming engagement and addiction.
Methods:
A total of u adult gamers (Mage = 26.04, SD = 5.78, 94 % male) completed a questionnaire that included the Toronto Alexithymia Scale (and its subscales of difficulty identifying feelings, difficulty describing feelings, and externally oriented thinking), the Addiction-Engagement Questionnaire, and additional questions about gender, age, and time spent gaming. Structural equation modeling was used as the main analytical strategy.
Results:
Difficulty identifying feelings (β = 0.28) and externally oriented thinking (β = 0.19) showed a significant positive effect on gaming addiction. Contrary to addiction, externally oriented thinking showed a significant negative effect (β = −0.21) on gaming engagement. No other alexithymia subscales were significant. The model with alexithymia explained 32.7 % of the variance in gaming addiction while only 10.4 % of gaming engagement.
Conclusions:
Alexithymia is a strong predictor of gaming addiction. Gaming engagement seems to be a qualitatively different phenomenon that shows an opposite association with alexithymia than gaming addiction. However, both are related to increased time spent gaming. This suggests a need to distinguish between problematic vs. non-problematic excessive gaming as they have different associations with affect dysregulation.
Návaznosti
GA21-30769S, projekt VaVNázev: Závislost na hraní počítačových her v longitudinální a psychodynamické perspektivě
Investor: Grantová agentura ČR, Závislost na hraní počítačových her v longitudinální a psychodynamické perspektivě
VytisknoutZobrazeno: 28. 5. 2024 22:43