Alexithymia in gaming addiction and engagement
BLINKA, Lukas, Anna FALTÝNKOVÁ a Karel REČKA. Alexithymia in gaming addiction and engagement. Journal of Affective Disorders. Amsterdam: Elsevier, 2024, roč. 354, June, s. 104-109. ISSN 0165-0327. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1016/j.jad.2024.03.060. |
Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Základní údaje | |
---|---|
Originální název | Alexithymia in gaming addiction and engagement |
Autoři | BLINKA, Lukas (203 Česká republika, domácí), Anna FALTÝNKOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Karel REČKA (203 Česká republika, domácí). |
Vydání | Journal of Affective Disorders, Amsterdam, Elsevier, 2024, 0165-0327. |
Další údaje | |
---|---|
Originální jazyk | angličtina |
Typ výsledku | Článek v odborném periodiku |
Obor | 50101 Psychology |
Stát vydavatele | Nizozemské království |
Utajení | není předmětem státního či obchodního tajemství |
WWW | URL |
Impakt faktor | Impact factor: 6.600 v roce 2022 |
Organizační jednotka | Fakulta sociálních studií |
Doi | http://dx.doi.org/10.1016/j.jad.2024.03.060 |
UT WoS | 999 |
Klíčová slova anglicky | Gaming disorder; Gaming addiction; Gaming engagement; Non-problematic gaming; Alexithymia; Emotional dysregulation |
Příznaky | Mezinárodní význam, Recenzováno |
Změnil | Změnila: Mgr. Blanka Farkašová, učo 97333. Změněno: 15. 3. 2024 08:59. |
Anotace |
---|
Background: It has been suggested that alexithymia plays a significant role in substance and behavioral addictions. However, only a handful of studies investigated this construct in relation to gaming addiction, and no study analyzed its differential effect on gaming engagement and addiction. Methods: A total of u adult gamers (Mage = 26.04, SD = 5.78, 94 % male) completed a questionnaire that included the Toronto Alexithymia Scale (and its subscales of difficulty identifying feelings, difficulty describing feelings, and externally oriented thinking), the Addiction-Engagement Questionnaire, and additional questions about gender, age, and time spent gaming. Structural equation modeling was used as the main analytical strategy. Results: Difficulty identifying feelings (β = 0.28) and externally oriented thinking (β = 0.19) showed a significant positive effect on gaming addiction. Contrary to addiction, externally oriented thinking showed a significant negative effect (β = −0.21) on gaming engagement. No other alexithymia subscales were significant. The model with alexithymia explained 32.7 % of the variance in gaming addiction while only 10.4 % of gaming engagement. Conclusions: Alexithymia is a strong predictor of gaming addiction. Gaming engagement seems to be a qualitatively different phenomenon that shows an opposite association with alexithymia than gaming addiction. However, both are related to increased time spent gaming. This suggests a need to distinguish between problematic vs. non-problematic excessive gaming as they have different associations with affect dysregulation. |
Návaznosti | |
---|---|
GA21-30769S, projekt VaV | Název: Závislost na hraní počítačových her v longitudinální a psychodynamické perspektivě |
Investor: Grantová agentura ČR, Závislost na hraní počítačových her v longitudinální a psychodynamické perspektivě |
VytisknoutZobrazeno: 28. 5. 2024 22:43