E 2024

COMEBACK

NOVOTNÁ, Pavla a Ester HOTOVÁ

Základní údaje

Originální název

COMEBACK

Název česky

COMEBACK

Název anglicky

COMEBACK

Autoři

NOVOTNÁ, Pavla a Ester HOTOVÁ

Vydání

2024

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Uspořádání (zogranizování) výstavy (s/bez krit. katal.)

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

stencils; art; street art; výtvarná výchova

Klíčová slova anglicky

stencils; art; street art; art education
Změněno: 22. 1. 2025 14:17, Mgr. Daniela Marcollová

Anotace

V originále

Stereotypy týkající se výtvarné tvorby zakořeněné v raném dětství bývají často odolné vůči změnám, které může přinášet ve formě poznatků profesní příprava učitelů. Návrat do dětství, které nám zanechalo kromě artefaktů z hodin výtvarné výchovy také celou řadu zážitků, může přiblížit vztah či zvědomit vlastní motivy současného přístupu k umění či k výtvarné tvorbě. Také obrazy, příběhy, postavy, písně, rituály a mýty populární kultury dávají našim zažitým zkušenostem pevnější tvar. Vizualita minulosti vyvolává vzpomínky. Výstava představuje tvůrčí výstupy studentek a studentů programu Učitelství pro 1. stupeň ZŠ z praktického semináře Umění a tvorba (podzim 2023), které se dotýkají konceptu návratu do dětství v propojení s výtvarnou technikou “stencils” nebo tvorbou komiksu.Výstava je zároveň jedním z výstupů výzkumu zaměřeného na zkoumání vlivu stereotypů zakořeněných v raném dětství na výtvarnou tvorbu a na možnosti jejich proměny prostřednictvím profesní přípravy učitelů. Výstupy poukazují na význam vizuální a narativní reflexe v přípravě učitelů, zejména při práci se stereotypy, které ovlivňují kreativní přístupy ve výtvarné výchově.

Anglicky

Stereotypes regarding artistic creation rooted in early childhood are often resistant to the changes that can be brought in the form of knowledge by the professional training of teachers. Returning to childhood, which left us not only artefacts from art education classes but also a whole range of experiences, can bring us closer to the relationship or make us aware of our own motives for the current approach to art or creative work. Also, the images, stories, characters, songs, rituals, and myths of popular culture give our lived experiences a firmer shape. The visuality of the past evokes memories. The exhibition presents the creative outputs of the students of the Teaching program for the 1st grade of elementary school from the practical seminar Art and creation (autumn 2023), which touch on the concept of returning to childhood in connection with the art technique "stencils" or the creation of comics. The exhibition is also one of the outputs research aimed at investigating the influence of stereotypes rooted in early childhood on artistic creation and the possibilities of their transformation through the professional training of teachers. The outputs point to the importance of visual and narrative reflection in teacher training, especially when working with stereotypes that influence creative approaches in art education.

Návaznosti

MUNI/A/1471/2023, interní kód MU
Název: Interpretace jako nástroj výtvarné a galerijní pedagogiky
Investor: Masarykova univerzita, Interpretace jako nástroj výtvarné a galerijní pedagogiky