E 2024

Barvolamy/Barvosklady

NOVOTNÁ, Pavla a Hana STADLEROVÁ

Základní údaje

Originální název

Barvolamy/Barvosklady

Název anglicky

Dyelams

Vydání

2024

Další údaje

Typ výsledku

Uspořádání (zogranizování) výstavy (s/bez krit. katal.)

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Klíčová slova česky

art; art education; pre-primary pedagogy; kindergarten

Klíčová slova anglicky

art; art education; pre-primary pedagogy; kindergarten
Změněno: 14. 10. 2024 20:59, Mgr. Bc. Pavla Novotná, Ph.D.

Anotace

V originále

Výstava představuje vizuální výstupy z výzkumných pedagogických intervencí v oblasti předškolního uměleckého vzdělávání, které autorky realizovaly v rámci několika workshopů (leden/duben 2024), kterých se zúčastnily děti z fakultní mateřské školy. Workshopy byly součástí výzkumného a uměleckého rozvojového projektu autorek v oblasti art-based-research, založené na následné analýze tvůrčího procesu a jeho výsledků, neverbálních a verbálních reakcí dětí, holistickém přístupu s důrazem na získávání výtvarných zkušeností. Cílem bylo rozpoznání jedinečné hodnoty samotného prožitku a podpora autenticity výtvarného vyjádření. Děti měly možnost netradičně zkoumat barvy a využívat je k tvorbě. Motivací se pro ně stala proměna barevné atmosféry prostoru – ateliér je vybaven technikou umožňující světelné efekty. Pro děti byla připravena stanoviště podporující individuální výběr aktivity. Tradiční výtvarné materiály, jako je plastelína, textilní odstřižky a suché pastely, umožnily proměnit hmotu, barevný podklad nebo uspořádat z barevných prvků kompozici dle představy dítěte. Motivací byla možnost tvořit jinak. Např. připravené kousky plastelíny neměly sloužit k modelování, ale k výtvarné destrukci – děti přetvářely pomocí paličky hmotu, kterou rozmístily na ploše barevného papíru. Mohly pozorovat, jak se úderem mění tvar plastelíny, míchají se její barvy, mohly si všímat, jak funguje barevný kontrast. Zkoumaly různé možnosti, jak do vznikajícího obrazu dále zasahovat, jak ho proměňovat. Akční ráz tvorby uspokojoval děti především svým procesem. Pokud dítě mělo potřebu se vyjádřit kresbou, v nabídce byly různé formáty barevných papírů, které děti barevně „rozzářily“ kresbou suchými pastely. Děti spontánně řešily námět, který si samostatně určily, některé na velkoformátové kresbě spolupracovaly. Další nabídka umožnila komponovat velkoformátovou plochu textilními materiály. Děti je mohly uspořádat do zamýšleného objektu na připravený textilní podklad, pokud měly potřebu, tvar mohly upravovat stříháním, materiál vrstvit apod. Vznikly tak různorodé kompozice, např. ztvárňující oblíbené místo nebo zvířecího mazlíčka. Výtvarná stylizace umožnila i různorodou interpretaci díla, rozvíjela tak představivost dětí. „Skládané obrazy“ byly výsledkem individuální práce, ale i skupinové tvorby. Workshop prokázal, že děti si dovedou užívat procesu tvorby, dlouhodobě u ní vytrvat, přicházet s nápady a ty uskutečnit, pokud je jim dám prostor a důvěra, že tvorbu samostatně a osobitě zvládnou.

Anglicky

The exhibition presents visual outputs from research pedagogical interventions in the field of pre-school art education, which the authors implemented in the framework of several workshops (January/April 2024) attended by children from the faculty kindergarten. Workshops were part of the authors' art-based-research and artistic development project, based on a post-hoc analysis of the creative process and its outcomes, children's non-verbal and verbal responses, and a holistic approach with an emphasis on the acquisition of art experiences. The aim was to recognize the unique value of the experience itself and to promote authenticity of artistic expression.The children had the opportunity to explore colours in an unconventional way and use them to create. They were motivated to transform the colourful atmosphere of the space - the studio is equipped with a technique that allows light effects. The children were provided with stations supporting their individual choice of activity. Traditional art materials, such as plasticine, textile scraps and dry pastels, allowed to transform the material, colour the base or arrange the coloured elements into a composition according to the child's idea. The motivation was the possibility to create differently. For example, the prepared pieces of plasticine were not to be used for modelling, but for artistic destruction - the children transformed the mass with a mallet, which they spread on a surface of coloured paper. They could observe how the shape of the plasticine changed with a blow, how its colours were mixed, and how the colour contrast worked. They explored different ways to further interfere with the emerging image, to transform it. The action-oriented nature of the creation satisfied the children above all by its process. If a child felt the need to express themselves through drawing, there were different formats of coloured paper which the children used to 'light up' the drawing with dry pastels. The children spontaneously tackled a subject that they independently determined, some collaborating on a large-scale drawing. Another offer allowed to compose a large-format surface with textile materials. The children could arrange them into the intended object on a prepared textile base, if they felt the need, they could modify the shape by cutting, layering the material, etc. This resulted in a variety of compositions, e.g. representing a favourite place or a pet. The artistic stylization also allowed for different interpretations of the work, thus developing the children's imagination. The "folded pictures" were the result of individual work, but also of group creation. The workshop proved that children can enjoy the process of creation, persevere with it for a long time, come up with ideas and make them happen if they are given the space and confidence to create independently and individually.

Návaznosti

MUNI/IVV/0748/2023, interní kód MU
Název: Projektová metoda jako prostředek zkvalitnění praxe tvůrčích činností v mateřské škole
Investor: Masarykova univerzita, Projektová metoda jako prostředek zkvalitnění praxe tvůrčích činností v mateřské škole