2024
PREKONCEPTY V NÁMĚTECH VÝTVARNÝCH ČINNOSTÍ DĚTÍ PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU
NOVOTNÁ, Pavla a Hana STADLEROVÁZákladní údaje
Originální název
PREKONCEPTY V NÁMĚTECH VÝTVARNÝCH ČINNOSTÍ DĚTÍ PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU
Název anglicky
PRECONCEPTIONS IN THE SUBJECTS OF CREATIVE ACTIVITIES OF PRESCHOOL CHILDREN
Autoři
Vydání
Bratislava, CREA-AE 2024 Kreatívne reflexívne emocionálne alternatívne – umelecké vzdelávanie. Zborník z elektronickej vedeckej konferencie, od s. 22-31, 10 s. 2024
Nakladatel
Pedagogická fakulta Univerzity Komenského, Bratislava
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
elektronická verze "online"
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/24:00137369
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-223-5915-3
Klíčová slova česky
spontánní výtvarný projev; autenticita; předškolní vzdělávání; výtvarné činnosti; intervence
Klíčová slova anglicky
spontaneous creative expression; authenticity; preschool education; creative activities; interventions
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 24. 2. 2025 10:08, Mgr. Daniela Marcollová
V originále
Spontánní výtvarný projev dítěte vizualizuje dětské prekoncepty. Jejich ztvárnění zohledňuje představy dítěte o světě, jeho zkušenosti a poznatky získané vlastním vnímáním a prožíváním různorodých situací. Součástí jsou i fantazijní představy dítěte, které by měly být přijímány s respektem nejen jako východisko rozvoje jeho poznání a autentické tvorby. Podpora subjektivního výtvarného vyjádření však není ve vzdělávacích institucích automatická, jak ukazují mnohé výzkumy věnované výtvarnému projevu dětí. Příspěvek nabídne výsledky výzkumných pedagogických intervencí v oblasti předškolního uměleckého vzdělávání, které byly součástí výzkumného a uměleckého rozvojového projektu autorek. Metodologicky se jednalo o intervence z oblasti art-based-research, založené na následné analýze tvůrčího procesu a jeho výsledků, neverbálních a verbálních reakcí dětí, holistickém přístupu s důrazem na získávání výtvarných zkušeností. Záměrem bylo hlouběji porozumět způsobům, jakým se děti výtvarně vyjadřují k vybraným prekonceptům. Cílem bylo rozpoznání jedinečné hodnoty samotného prožitku a podpora autenticity výtvarného vyjádření.
Anglicky
The child's spontaneous artistic expression visualizes the child's preconceptions. Their representation takes into account the child's ideas about the world, his experiences, and knowledge gained through his perception and experience of various situations. The child's imaginative fantasies are also included and should be accepted with respect, not only as a starting point for the development of the child's cognition and authentic creation. However, support for subjective artistic expression is not automatic in educational institutions, as many studies on children's creative expression have shown. This paper will offer the results of a research-based pedagogical intervention in preschool art education that was part of the authors' research and artistic development project. Methodologically, the interventions were art-based-research interventions, based on a post-hoc analysis of the creative process and its outcomes, children's non-verbal and verbal responses, and a holistic approach emphasizing the acquisition of art experiences. The intention was to gain a deeper understanding of how children express themselves artistically concerning selected pre-concepts. The aim was to recognize the experience's unique value and promote the authenticity of artistic expression.
Návaznosti
| MUNI/A/1471/2023, interní kód MU |
|