D 2024

PREKONCEPTY V NÁMĚTECH VÝTVARNÝCH ČINNOSTÍ DĚTÍ PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU

NOVOTNÁ, Pavla a Hana STADLEROVÁ

Základní údaje

Originální název

PREKONCEPTY V NÁMĚTECH VÝTVARNÝCH ČINNOSTÍ DĚTÍ PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU

Název anglicky

PRECONCEPTIONS IN THE SUBJECTS OF CREATIVE ACTIVITIES OF PRESCHOOL CHILDREN

Vydání

Bratislava, CREA-AE 2024 Kreatívne reflexívne emocionálne alternatívne – umelecké vzdelávanie. Zborník z elektronickej vedeckej konferencie, od s. 22-31, 10 s. 2024

Nakladatel

Pedagogická fakulta Univerzity Komenského, Bratislava

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/24:00137369

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-223-5915-3

Klíčová slova česky

spontánní výtvarný projev; autenticita; předškolní vzdělávání; výtvarné činnosti; intervence

Klíčová slova anglicky

spontaneous creative expression; authenticity; preschool education; creative activities; interventions

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 24. 2. 2025 10:08, Mgr. Daniela Marcollová

Anotace

V originále

Spontánní výtvarný projev dítěte vizualizuje dětské prekoncepty. Jejich ztvárnění zohledňuje představy dítěte o světě, jeho zkušenosti a poznatky získané vlastním vnímáním a prožíváním různorodých situací. Součástí jsou i fantazijní představy dítěte, které by měly být přijímány s respektem nejen jako východisko rozvoje jeho poznání a autentické tvorby. Podpora subjektivního výtvarného vyjádření však není ve vzdělávacích institucích automatická, jak ukazují mnohé výzkumy věnované výtvarnému projevu dětí. Příspěvek nabídne výsledky výzkumných pedagogických intervencí v oblasti předškolního uměleckého vzdělávání, které byly součástí výzkumného a uměleckého rozvojového projektu autorek. Metodologicky se jednalo o intervence z oblasti art-based-research, založené na následné analýze tvůrčího procesu a jeho výsledků, neverbálních a verbálních reakcí dětí, holistickém přístupu s důrazem na získávání výtvarných zkušeností. Záměrem bylo hlouběji porozumět způsobům, jakým se děti výtvarně vyjadřují k vybraným prekonceptům. Cílem bylo rozpoznání jedinečné hodnoty samotného prožitku a podpora autenticity výtvarného vyjádření.

Anglicky

The child's spontaneous artistic expression visualizes the child's preconceptions. Their representation takes into account the child's ideas about the world, his experiences, and knowledge gained through his perception and experience of various situations. The child's imaginative fantasies are also included and should be accepted with respect, not only as a starting point for the development of the child's cognition and authentic creation. However, support for subjective artistic expression is not automatic in educational institutions, as many studies on children's creative expression have shown. This paper will offer the results of a research-based pedagogical intervention in preschool art education that was part of the authors' research and artistic development project. Methodologically, the interventions were art-based-research interventions, based on a post-hoc analysis of the creative process and its outcomes, children's non-verbal and verbal responses, and a holistic approach emphasizing the acquisition of art experiences. The intention was to gain a deeper understanding of how children express themselves artistically concerning selected pre-concepts. The aim was to recognize the experience's unique value and promote the authenticity of artistic expression.

Návaznosti

MUNI/A/1471/2023, interní kód MU
Název: Interpretace jako nástroj výtvarné a galerijní pedagogiky
Investor: Masarykova univerzita, Interpretace jako nástroj výtvarné a galerijní pedagogiky