E 2024

ProSVĚTLOvání

STADLEROVÁ, Hana a Pavla NOVOTNÁ

Základní údaje

Originální název

ProSVĚTLOvání

Název česky

ProSVĚTLOvání

Název anglicky

enLIGHTenment

Vydání

2024

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Uspořádání (zogranizování) výstavy (s/bez krit. katal.)

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

umění; světlo; výstava; výtvarná výchova

Klíčová slova anglicky

art; light; exhibition; art education
Změněno: 22. 1. 2025 14:29, Mgr. Daniela Marcollová

Anotace

V originále

Světlo – zdánlivě neuchopitelné a přesto tak přítomné – se může stát nejen důležitým médiem výtvarné tvorby. To dokazuje umělecký směr známý jako light art. Kombinace různorodých médií byla výzvou pro studentky a studenty učitelství pro první stupeň základní školy. Vybízela k experimentům s papírem a světlem, což dokumentují prezentované fotografie jejich tvorby. Světlo může umocnit vyznění uměleckých děl, která např. reflektují syrovou podobu reálného života, jak je tomu v případě perforovaných vyšívaných objektů umělkyně Maud Kotasové. Ta se zabývá se i nalezenými texty, vytváří fotografie, které kopíruje na objekty, nebo je výtvarně transformuje prostřednictvím výšivky nebo rytiny. Netradiční materiály určené pro výšivky, jako jsou plechové objekty, kovové předměty, fragmenty karoserií aj., perforuje běžnými mechanickými nástroji. Autorka představila svoje nejnovější díla inspirovaná zázemím pracovního prostředí továrních dělníků v Domě umění města Brna. Dojmy a zážitky z výstavy Tma, ze které si povídáme, reflektují výtvarné výpovědi studentek a studentů učitelství pro první stupeň základní školy. Různorodost jejich výtvarných výpovědí poukazuje na skutečnost, že umění je výzvou k přemýšlení – nejen o výtvarné formě, ale především o obsahu uměleckého sdělení. Nabízí tak cestu, jak přijímat tvorbu žáků, která je formou jejich sebevyjádření bez ohledu na její estetické vyznění. Výstava je součástí specifického výzkumu zaměřeného na zkoumání aktuálních metodických forem uměleckého vzdělávání v oblasti primární edukace.

Anglicky

Light - seemingly elusive and yet so present - can become not only an important medium of artistic creation. This is demonstrated by the artistic movement known as light art. The combination of different media was a challenge for the students of the first primary school teacher. It encouraged experimentation with paper and light, as documented by the photographs of their work presented here. Light can enhance the appearance of artworks that, for example, reflect the raw form of real life, as in the case of the perforated embroidered objects by artist Maud Kotas. She also deals with found texts, creates photographs that she copies onto objects, or transforms them artistically through embroidery or engraving. She perforates non-traditional materials intended for embroidery, such as metal objects, metal objects, fragments of car bodies, etc., with common mechanical tools. The artist presented her latest works inspired by the working environment of factory workers at the Brno House of Arts. Impressions and experiences from the exhibition The Darkness We Talk From reflect the artistic statements of students of teaching for the first grade of primary school. The diversity of their artistic statements points to the fact that art is a challenge to think - not only about the artistic form, but above all about the content of the artistic message. It offers a way to accept children's work as a form of self-expression, regardless of its aesthetic appeal. The exhibition is part of specific research focused on the investigation of current methodological forms of art education in the field of primary education.

Návaznosti

MUNI/A/1471/2023, interní kód MU
Název: Interpretace jako nástroj výtvarné a galerijní pedagogiky
Investor: Masarykova univerzita, Interpretace jako nástroj výtvarné a galerijní pedagogiky