ŽIŽKA, Jan a Michal MÁDR. Learning Representative Patterns From Real Chess Positions: A Case Study. In Proceedings of the First Indian International Conference on Artificial Intelligence (IICAI-03). Hyderabad, India: IICAI-03, 2003, s. 1374-1387. ISBN 0-9727412-0-8.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Learning Representative Patterns From Real Chess Positions: A Case Study
Autoři ŽIŽKA, Jan (203 Česká republika, garant) a Michal MÁDR (203 Česká republika).
Vydání Hyderabad, India, Proceedings of the First Indian International Conference on Artificial Intelligence (IICAI-03), od s. 1374-1387, 14 s. 2003.
Nakladatel IICAI-03
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 10201 Computer sciences, information science, bioinformatics
Stát vydavatele Indie
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14330/03:00009152
Organizační jednotka Fakulta informatiky
ISBN 0-9727412-0-8
Klíčová slova anglicky pattern recognition; decision trees; classification; representation of examples; relevant attributes
Štítky CLASSIFICATION, decision trees, pattern recognition, relevant attributes, representation of examples
Změnil Změnil: doc. Ing. Jan Žižka, CSc., učo 2431. Změněno: 8. 9. 2004 16:36.
Anotace
This paper deals with a particular pattern recognition by machine learning. The patterns are specific chess positions. A computer learns if a special pattern leads to a winning or losing game, i.e., a classification task based on real results and examples. As a learning algorithm, decision trees generated by the program C5/See5, also with boosting, were used. This algorithm does not employ chess rules or calculations of positions, it just learns from a selected set of 450 training positive and negative examples with 8 different representations of real positions played by human players. The most accurate classification reaches 92.98% for the combination of automatically generated trivial descriptions of positions (64 attributes) with expert descriptions suggested by humans (92 attributes).
Návaznosti
MSM 143300003, záměrNázev: Interakce člověka s počítačem, dialogové systémy a asistivní technologie
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Interakce člověka s počítačem, dialogové systémy a asistivní technologie
VytisknoutZobrazeno: 25. 4. 2024 08:19