J 2003

Social class and adolescents' beliefs about justice in different social orders

FLANAGAN, C.; B. CAMPBELL; L. BOTCHEVA; J. BOWES; B. CSAPO et. al.

Základní údaje

Originální název

Social class and adolescents' beliefs about justice in different social orders

Autoři

FLANAGAN, C. ORCID; B. CAMPBELL; L. BOTCHEVA; J. BOWES; B. CSAPO; P. MACEK a E. SHEBLANOVA

Vydání

Journal of Social Issues, Malden, MA 02148 USA, Blackwell Publishers, 2003, 0022-4537

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Spojené státy

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Impakt faktor

Impact factor: 2.361

Kód RIV

RIV/00216224:14230/03:00009357

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

Klíčová slova anglicky

adolescents; work

Štítky

Změněno: 25. 11. 2006 12:14, prof. PhDr. Petr Macek, CSc.

Anotace

V originále

We report on the justice beliefs of 4508 adolescents from 4 security societies in transition to market economies (i.e., Bulgaria, the Czech Republic, Hungary, and Russia) and from 2 opportunity societies (Australia and the United States). Using a multivariate analysis of variance (MANOVA), justice beliefs were examined as a function of type of society, social class, and gender. In the security societies, working-class teens wanted the state and schools to provide a safety net, while middle-class teens preferred that schools promote student autonomy and competition but also reported the most negative school climates of any group. In the opportunity societies, working-class youth believed success was based on individual merit, while middle class youth expressed more doubt about this connection.

Návaznosti

LN00A023, projekt VaV
Název: Centrum výzkumu utváření osobnosti v etnických a sociálních kontextech
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Centrum výzkumu utváření osobnosti v etnických a sociálních kontextech