SKOTÁKOVÁ, Alena. Úroveň prostorové orientace u zrakově postižených ve věku 13-18 let. In Optimální působení tělesné zátěže a výživy, XI.ročník mezinárodní konference (7.-8. září 2004). první. Hradec Králové: GAUDEAMUS, 2004. ISBN 80-7041-666-1.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Úroveň prostorové orientace u zrakově postižených ve věku 13-18 let
Autoři SKOTÁKOVÁ, Alena.
Vydání první. Hradec Králové, Optimální působení tělesné zátěže a výživy, XI.ročník mezinárodní konference (7.-8. září 2004), 2004.
Nakladatel GAUDEAMUS
Další údaje
Typ výsledku Stať ve sborníku
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Fakulta sportovních studií
ISBN 80-7041-666-1
Klíčová slova anglicky coordination ability; orientation ability; spatial orientation; visually handicapped
Štítky coordination ability, orientation ability, spatial orientation, visually handicapped
Změnil Změnila: Mgr. Alena Skotáková, Ph.D., učo 20807. Změněno: 17. 9. 2004 09:10.
Anotace
Výzkum umožnil diferencovaný pohled na úroveň prostorově orientační schopnosti u různého stupně zrakového postižení. Náš výzkum také ověřil metodiku testování koordinačních schopností u této specifické skupiny. U testů, které jsou konstruovány speciálně pro zrakově postižené (orientace v prostoru bez zrakové kontroly) vykazují lepší výkony zrakově postižení. Vzhledem k tomu, že výchova k prostorové orientaci je jednou z nejzávažnějších složek mimoškolní i školní výchovy u zrakově postižených dětí, je nutné, aby cílevědomě, účelně a nenápadně prolínala všemi činnostmi takto postiženého dítěte. Prostorová orientace je zvláště u nevidomých otázkou natolik závažnou, že by každý, kdo s těmito dětmi soustavně pracuje, měl spolupracovat s instruktory prostorové orientace nebo by měl sám tímto instruktorem být.
Anotace anglicky
We had the load in our thesis, to take and document the level of orientation ability of the children on the second grade of the special schools for the visual handicapped and blind. We had a test batery of orientation ability which was developed special for visual handicapped. The children of the selected schools were devided into three categories of pupils with some visual handicap (according the International Blind Sports Federation standards) and pupils with no visual handicap diagnosis (ZD). The aim of this research is to create a differentiated perception of levels of orientation abilitiy at various degrees of visual handicap. Probands with worse visual handicapped achieved better results. Significant differences were shown with orientation tests 1 and 2. Hypotesis was proven only partly. We can say, that life of the visually handicappes can improve largely due to orientation in space as the crucial motoric abilities.
VytisknoutZobrazeno: 25. 4. 2024 20:08