D 2004

Úroveň prostorové orientace u zrakově postižených ve věku 13-18 let

SKOTÁKOVÁ, Alena

Základní údaje

Originální název

Úroveň prostorové orientace u zrakově postižených ve věku 13-18 let

Vydání

první. Hradec Králové, Optimální působení tělesné zátěže a výživy, XI.ročník mezinárodní konference (7.-8. září 2004), 2004

Nakladatel

GAUDEAMUS

Další údaje

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Fakulta sportovních studií

ISBN

80-7041-666-1

Klíčová slova anglicky

coordination ability; orientation ability; spatial orientation; visually handicapped
Změněno: 17. 9. 2004 09:10, Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.

Anotace

V originále

Výzkum umožnil diferencovaný pohled na úroveň prostorově orientační schopnosti u různého stupně zrakového postižení. Náš výzkum také ověřil metodiku testování koordinačních schopností u této specifické skupiny. U testů, které jsou konstruovány speciálně pro zrakově postižené (orientace v prostoru bez zrakové kontroly) vykazují lepší výkony zrakově postižení. Vzhledem k tomu, že výchova k prostorové orientaci je jednou z nejzávažnějších složek mimoškolní i školní výchovy u zrakově postižených dětí, je nutné, aby cílevědomě, účelně a nenápadně prolínala všemi činnostmi takto postiženého dítěte. Prostorová orientace je zvláště u nevidomých otázkou natolik závažnou, že by každý, kdo s těmito dětmi soustavně pracuje, měl spolupracovat s instruktory prostorové orientace nebo by měl sám tímto instruktorem být.

Anglicky

We had the load in our thesis, to take and document the level of orientation ability of the children on the second grade of the special schools for the visual handicapped and blind. We had a test batery of orientation ability which was developed special for visual handicapped. The children of the selected schools were devided into three categories of pupils with some visual handicap (according the International Blind Sports Federation standards) and pupils with no visual handicap diagnosis (ZD). The aim of this research is to create a differentiated perception of levels of orientation abilitiy at various degrees of visual handicap. Probands with worse visual handicapped achieved better results. Significant differences were shown with orientation tests 1 and 2. Hypotesis was proven only partly. We can say, that life of the visually handicappes can improve largely due to orientation in space as the crucial motoric abilities.