J 2005

Přímá železniční spojení z Prahy a Bratislavy (vliv politických a společenských změn)

SEIDENGLANZ, Daniel

Basic information

Original name

Přímá železniční spojení z Prahy a Bratislavy (vliv politických a společenských změn)

Name in Czech

Přímá železniční spojení z Prahy a Bratislavy (vliv politických a společenských změn)

Name (in English)

The split of Czechoslovakia manifested itself by the decline of the number of direct trains between the largest Czech and Slovak cities

Authors

SEIDENGLANZ, Daniel (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Acta Facultatis Rerum Naturalium Universitatis Comenianae, Geographica, Bratislava, Univerzita Komenského v Bratislave, 2005, 0231-715X

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

Earth magnetism, geodesy, geography

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14310/05:00019836

Organization unit

Faculty of Science

Keywords in English

international railway transport; direct train; Prague; Bratislava

Tags

Reviewed
Změněno: 21/11/2006 19:49, Mgr. Daniel Seidenglanz, Ph.D.

Abstract

V originále

Přímé dálkové vlaky zvyšují kvalitu železniční dopravy. Jejich existence je ovlivněna kvalitou drážní infrastruktury v příslušném směru a také politickými a společenskými podmínkami. Před rokem 1989 byla situace v Československu determinována celkovou politickou situací, po roce 1989 se změnila zahraničně-politická orientace země a navíc došlo k rozdělení společného státu. Příspěvek posuzuje vliv daných faktorů na existenci přímých železničních spojení z Prahy a Bratislavy včetně souvislostí s rozvojem systémů vysokorychlostní železniční dopravy např. v Německu a ve Francii.

In English

Long-distance trains increase the quality of railway transport. Their existence is influenced by the quality of railway infrastructure in the respective direction and also by political and social conditions. The pre-1989 situation in Czechoslovakia was determined by the overall political situation, after 1989 the country's political orientation changed and, in addition, the country split. This paper assesses the influence of the above factors over the existence of direct railway services from Prague and Bratislava to other European cities and explores the connection with the development of high-speed railway for example in Germany and France.

Links

GA402/04/2128, research and development project
Name: Železniční doprava - institucionální postavení, hospodářská politika a ekonomická teorie
Investor: Czech Science Foundation, Railway transport-institutional aspects, economic theory and policy