D 2003

The teacher stressing situations in the teacher - adolescent pupil relationship

ŘEHULKA, Evžen a Oliva ŘEHULKOVÁ

Základní údaje

Originální název

The teacher stressing situations in the teacher - adolescent pupil relationship

Název česky

Zátěžové situace učitele ve vztahu učitel - adolescetní žák

Autoři

ŘEHULKA, Evžen (203 Česká republika, garant) a Oliva ŘEHULKOVÁ (203 Česká republika)

Vydání

1. vyd. Brno, Teachers and Health 5, od s. 129-138, 10 s. 2003

Nakladatel

Pavel Křepela

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/03:00010905

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

80-86669-02-5

Klíčová slova anglicky

teacher stress; teacher pupil relationship; adolescence
Změněno: 26. 6. 2008 09:39, prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.

Anotace

V originále

Some interactions between the teacher and the adolescent pupil in the pedagogical process may involve a considerable amount of stress. The research described in this article involved a group of 368 teachers at the elementary and secondary schools, both men and women, who defined these situations and determined their level of difficulty. They are mainly characterized by a very self-confident or even self-important behaviour of the pupils trying to have their way, asserting themselves in a rude way and lacking consideration for the others. With older teenagers, the teachers tend to be more tolerant of some of these ways, which in turn reduces their stress. The level of stress is affected by the gender factor (man and woman teachers) and the school level (basic/secondary schools). The study of this problem area may also be an important source of information for the teachers to draw on.

Česky

Některé pedagogické situace mezi učitelem a adolescentním žákem mohou mít značnou míru stresogennosti. V článku skupina 368 učitelů a učitelek základních a středních škol tyto situace definovala a označila stupeň jejich obtížnosti. Jde především o situace, kdy se žák chová velmi sebevědomě až nekriticky, zdůrazňuje vlastní osobu, prosazuje se silou a bere málo ohledů na druhé. S vyšším věkem žáků učitelé, některé tyto vlastnosti více tolerují a tudíž je méně stresují. Míru stresogennosti ovlivňuje genderový faktor (učitel/učitelka) a stupeň školy (základní/střední škola). Studium této problematiky může být důležitou informací pro sebereflexi učitele.

Návaznosti

MSM 144100001, záměr
Název: Učitelé a zdraví (Psychologický přístup)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Učitelé a zdraví (Psychologický přístup)