SPURNÝ, Lubomír. Alois Hába. Between Tradition an Inovation. Czech music. Praha: Hudební informační středisko, 2005, V, č. 3, s. 1-8. ISSN 1211-0264.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Alois Hába. Between Tradition an Inovation
Název česky Alois Hába. Mezi tradicí a inovací
Autoři SPURNÝ, Lubomír (203 Česká republika, garant).
Vydání Czech music, Praha, Hudební informační středisko, 2005, 1211-0264.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/05:00019907
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky Alois Hába; Czech Music; Microtonality; Quarter-tone Music
Štítky Alois Hába, Czech music, Microtonality, Quarter-tone Music
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnil: prof. PhDr. Lubomír Spurný, Ph.D., učo 17637. Změněno: 14. 4. 2010 18:01.
Anotace
A biographical study of Czech composer Alois Hába (1893 - 1973)In the general perspective of music history, Alois Hába is usually characterised as one of the leading protagonists of the Central European inter-war avant-garde that moved between Vienna, Berlin and Prague. In the specific context of Czech music he likewise has the reputation of an exemplary innovator but is considered to have been strongly rooted in tradition as well. Hába is known primarily as a tireless propagator of microtonal and athematic music, for which his own term was “liberated music”. In this music he added more subtle quarter-, fifth- and sixth-tone intervals to the semitone system and abandoned up traditional treatment of motifs.
Anotace česky
Biografická studie o českém skladateli Aloisi Hábovi (1893 - 1973)Alois Hába bývá řazen k čelným představitelům středoevropské meziválečné avantgardy, která působila mezi Vídní, Berlínem a Prahou. Rovněž v české hudbě se jeho pozice jeví jako příkladně novátorská a přitom pevně zasazena v tradici. Hába proslul především jako neúnavný propagátor mikrointervalové a atematické hudby, která byla samotným autorem souborně označována mnohoslibným výrazem "osvobozená hudba". V ní obohatil půltónový systém o jemnější čtvrt-, pětino- a šestinotónové intervaly a vzdal se tradiční motivické práce.
Návaznosti
GA408/05/0375, projekt VaVNázev: Centrum pro výzkum díla Aloise Háby
Investor: Grantová agentura ČR, Centrum pro výzkum díla Aloise Háby
VytisknoutZobrazeno: 17. 8. 2024 01:36