TOMEŠ, Zdeněk. Možnosti a meze konkurence na české železnici. In Rozvoj dopravních systémů osobní dopravy na prinicpech udržitelné mobility a přístupnosti. Pardubice: Univerzita Pardubice Dopravní fakulta Jana Pernera, 2006, s. 155-158. ISBN 80-7194-904-3.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Možnosti a meze konkurence na české železnici
Název anglicky Limits of competition in railways
Autoři TOMEŠ, Zdeněk.
Vydání Pardubice, Rozvoj dopravních systémů osobní dopravy na prinicpech udržitelné mobility a přístupnosti, od s. 155-158, 4 s. 2006.
Nakladatel Univerzita Pardubice Dopravní fakulta Jana Pernera
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Ekonomicko-správní fakulta
ISBN 80-7194-904-3
Klíčová slova anglicky railway; competition
Štítky competition, railway
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: prof. Ing. Zdeněk Tomeš, Ph.D., učo 18415. Změněno: 28. 11. 2006 16:36.
Anotace
Cílem příspěvku je posouzení možností a mezí konkurence na české železnici. Článek je založen na důsledné aplikaci mikroekonomické teorie konkurence na reálnou situaci české železnice. V rámci příspěvku je argumentováno, že podmínky českého železničního trhu v řadě parametrů neodpovídají teoretických předpokladům, za kterých je účinnost konkurence nejsilnější. Skutečné i potenciální působení konkurence na železnici je limitováno řadou specifických okolností, které jsou přítomny v tomto odvětví. Za těchto podmínek je možnost účinného působení konkurence sporná a lze vznést otázku, zda oddělení SŽDC a ČD bylo krokem správným směrem.
Anotace anglicky
The paper aims to assess possibilities and limits of competition on the Czech rails. The paper applies microeconomic theory on the situation of Czech railways. The arguments is that Czech railways market is very different from theoretical perfect competition market. Both actual and potential scope of competition are strongly limited by specific factors present in the industry. The positive effects of competiton are insecure and the vertical unbundling may have not been the best policy.
Návaznosti
GA402/04/2128, projekt VaVNázev: Železniční doprava - institucionální postavení, hospodářská politika a ekonomická teorie
Investor: Grantová agentura ČR, Železniční doprava-institucionální postavení, hospodářská politika a ekonomická teorie
VytisknoutZobrazeno: 25. 4. 2024 01:57