J 2006

Epistemologie a "objektivita" sociálně-vědného poznání

CÍSAŘ, Ondřej

Základní údaje

Originální název

Epistemologie a "objektivita" sociálně-vědného poznání

Název česky

Epistemologie a "objektivita" sociálně-vědného poznání

Název anglicky

Epistemology and "objectivity" in social science

Autoři

CÍSAŘ, Ondřej (203 Česká republika, garant)

Vydání

Mezinárodní vztahy, Praha, Ústav mezinárodních vztahů, 2006, 0323-1844

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50601 Political science

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14230/06:00017867

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

Klíčová slova anglicky

epistemology; objectivity; social science; international relations; positivism; realism; normative theories

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 17. 6. 2007 05:27, prof. PhDr. Ing. Ondřej Císař, Ph.D.

Anotace

V originále

Text představuje kritický komentář diskuse mezi M. Loužkem a P. Drulákem. Hlavní argument první sekce příspěvku tvrdí, že objektivita sociálně-vědného poznání – na rozdíl od toho, co si myslí Marek Loužek – nevyrůstá z naivního prohlášení jedné partikulární teorie za držitele skutečné pravdy. Jediná možná cesta, jak se v našem pluralitním a komplexním světě alespoň přiblížit objektivitě poznání, je umožnit diskusi různých teoretických pozic mezi sebou. Další sekce jsou věnovány diskusi dichotomie mezi pozitivismem a normativismem, kterou Loužek nesprávně zavádí.

Anglicky

The article presents a critical commentary on the debate between M. Loužek and P. Drulák. First, in direct contradiction to Loužek's position, the article argues that "objectivity" in social science is not based on the dogmatic belief in the ability of a particular theory to seize the "truth" of the world-out-there. Rather, the only way to approach the ideal of objectivity in our plural and complex world is to facilitate the open debate among different theoretical positions. Further, the article discusses the dichotomy between positivism and normativism introduced by Loužek. This dichotomy is artificially created; realism is no less "normatively-oriented" than are the alternative paradigms in the theory of international relations.