2007
Jak využít literární text ve výuce cizích jazyků
KYLOUŠKOVÁ, HanaZákladní údaje
Originální název
Jak využít literární text ve výuce cizích jazyků
Název anglicky
How to Use a Literary Text in Foreign Language Teaching
Autoři
KYLOUŠKOVÁ, Hana
Vydání
1. vyd. Brno, 172 s. 102, 2007
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Odborná kniha
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-210-4373-2
Klíčová slova anglicky
didactics of foreign language teaching - literary text - communicative competence - creativity
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 24. 6. 2009 07:57, PhDr. Hana Kyloušková, Ph.D.
V originále
Práce představuje progresivní možnosti, které pro výuku cizího jazyka nabízí literární text. V první, obecné části se autorka nejprve zabývá otázkou čtení v cizím jazyce a nastiňuje různé teorie čtení a strategie, které je usnadňují. V dalších kapitolách se věnuje literatuře a literárnímu textu, zdůrazňuje jejich významnou roli ve výchovně vzdělávacím působení na žáka, ukazuje jejich postavení v různých lingvodidaktických koncepcích a zamýšlí se nad kritérii výběru literárních textů a metodickými postupy při práci s nimi. Autorka zde vychází z relevantních prací nejen českých, ale zvláště francouzských didaktiků: tím zároveň zprostředkovává jejich poznání českému čtenáři. Na obecnou část navazuje část praktická, v níž autorka propojuje teoretické úvahy s praxí. Předkládá třináct metodických listů v českém a francouzském jazyce, které podávají návrhy postupů práce s literárním textem. Publikace je určena didaktikům cizích jazyků, učitelům cizích jazyků a studentům učitelství cizích jazyků. I když autorka pracuje s ukázkami ve francouzském jazyce, inspiraci zde najdou všichni bez ohledu na to, který jazyk je jejich specializací.
Anglicky
The aim of this work is the utilization of a literary text in foreign language teaching. The first part contains the survey of theoretical principles underlying the topic, methodological steps that are to be taken when working with the text and a selection of appropriate reading text samples. In the second part, there are thirteen methodological worksheets both in Czech and in French which represent various ways of reading and working with the text. There are also tasks that develop learners creative writing abilities and intercultural competence. The last two methodological worksheets are devoted to extensive reading of a work of fiction in sequences. The third part presents a case study from schools. Its aim was to verify the impact of pre-reading and while-reading activities on the comprehension of an un-known text.