RACLAVSKÝ, Jiří. Ontologie hudebního díla: platonismus vs. "platonismus". Organon F. Bratislava: Filozofický ústav SAV, 2007, roč. 14, č. 2, s. 208-231, 23 s. ISSN 1335-0668.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Ontologie hudebního díla: platonismus vs. "platonismus"
Název česky Ontologie hudebního díla: platonismus vs. "platonismus"
Název anglicky The Ontology of Musical Work: Platonism vs. "Platonism"
Autoři RACLAVSKÝ, Jiří (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Organon F, Bratislava, Filozofický ústav SAV, 2007, 1335-0668.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/07:00020155
Organizační jednotka Filozofická fakulta
UT WoS 000246583300006
Klíčová slova anglicky musical work; musical platonism; type; token; structuralism; contextualism
Štítky contextualism, musical platonism, musical work, Structuralism, token, type
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Ing. Mgr. Zdeňka Jastrzembská, Ph.D., učo 11408. Změněno: 10. 4. 2011 15:37.
Anotace
V této stati jsou přidány nové argumenty ve prospěch autorem prosazovaného hudebního platonismu, tedy teze, že hudební díla jsou - na rozdíl od jejích provedení (tokenů) - abstraktní objekty (type-y). Skladby o sobě jsou modelovány jako jisté posloupnosti, tedy vlastně matematické funkce. Rozvíjen je argument z kombinatoriky, totiž že všechny hudební kombinace jsou již dány (některé z nich skladatelé zapisují do not). Dále je exponován modální argument ukazující nahodilost vazby mezi skladatelem a jistou skladbou. Je též ukazováno, že na rozdíl od platonismu je kompromisní "platonismus" vlastně protiřečivý. Nakonec je ukázáno, že autorova tzv. strukturalistická koncepce skladeb může být dobře základem pro explikaci hudebních děl coby estetických objektů (jak se na hudební díla dívají tzv. kontextualisté).
Anotace anglicky
In this paper there are added new arguments for author's musical Platonism conceiving musical compositions as certain abstract objects ('types') distinct from their concrete performances ('tokens'). Compositions are modelled as certain sequences, numerical functions. Combinatory argument says that every sequence is already combinatorically given (only some of them are recorded by composers in notes). Modal argument shows that the linkage between a composer and certain work is contingent. It is also argued that compromise "platonism" is in fact contradictory. Finally it is shown that author's structuralistic conception is suitable ground for the explication of musical works as certain aesthetical objects (what is a conception proposed by musical contextualists).
Návaznosti
GP401/07/P280, projekt VaVNázev: Singulární termíny - filosofie a logika
Investor: Grantová agentura ČR, Singulární termíny - filozofie a logika
VytisknoutZobrazeno: 17. 7. 2024 10:25