NAJVAROVÁ, Veronika a Petr NAJVAR. Reading Strategies and the development of Reading Skills of primary school pupils in the Czech Republic. první. Berlín: DGLS, 2007. Book of Abstracts. ISBN 978-3-9809663-6-8.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Reading Strategies and the development of Reading Skills of primary school pupils in the Czech Republic
Název česky Čtenářské strategie a čtenářské dovednosti žáků 1.stupně ZŠ v ČR
Autoři NAJVAROVÁ, Veronika (203 Česká republika, garant) a Petr NAJVAR (203 Česká republika).
Vydání první. Berlín, Book of Abstracts, 2007.
Nakladatel DGLS
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Audiovizuální tvorba
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Německo
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14410/07:00022456
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-3-9809663-6-8
Klíčová slova anglicky reading strategies; reading skills; primary school
Štítky primary school, reading skills, reading strategies
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnila: Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D., učo 14647. Změněno: 12. 12. 2007 12:55.
Anotace
In this paper, the results of an empirical research that was carried out in the 2005 and 2006 are presented. The research was inspired by the findings of the PIRLS international research project in which Czech pupil failed to meet expectations. We tested the reading skills of pupils (279 pupil in 7 schools) in the final year of primary education (grade 5) in the Czech Republic. Czech teachers traditionally tend to concentrate mainly on the technical aspects of teaching reading, giving the functional aspects less attention. This should be changed by the basic school reform that is currently taking place in Czech schools. This research project combined qualitative and qualitative research methodologies. In a questionnaire, pupils were asked to answer questions concerning their family and school backgrounds, as well as attitudes towards reading. Using a test, their reading skills were examined. The fact that a PIRLS text was used in the test will make it possible to compare the results of Czech pupil with those of pupils from other European countries. Based on these quantitative results, those pupils were selected that achieved very high or very low scores in the reading skills test. These students were further tested and interviews were conducted with them. These interviews and further results allow analyses of those reading strategies that characterise and are used by good readers.
Anotace česky
V příspěvku popisujeme průběh a výsledky výzkumu, který proběhl v roce 2005/6. Výzkum navazuje na výsledky mezinárodního výzkumu PIRLS. Byly testovány čtenářské dovednosti žáků (279 žáků ze 7 škol) v posledním roce docházky na prvním stupni. Ve výzkumu byla použita kombinace metod kvantitativního a kvalitativního přístupu. Bylo využito žákovského dotazníku a testu čtenářských dovedností. Na základě výsledků těchto metod byli vybráni žáci pro další testování.
Návaznosti
LC06046, projekt VaVNázev: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Akronym: RECES)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Centra základního výzkumu
VytisknoutZobrazeno: 15. 4. 2021 18:56