KONEČNÝ, Štěpán a Mojmír TYRLÍK. Vnímání odpovědnosti u adolescentů. In Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity, řada psychologická. Ročník P11. Brno: Masarykova univerzita. s. 73-80, 7 s. ISBN 978-80-210-4383-1. 2007.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Vnímání odpovědnosti u adolescentů
Název česky Vnímání odpovědnosti u adolescentů
Název anglicky Perception of responsibility by adolescents
Autoři KONEČNÝ, Štěpán (203 Česká republika, garant) a Mojmír TYRLÍK (203 Česká republika).
Vydání Ročník P11. Brno, Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity, řada psychologická, od s. 73-80, 7 s. 2007.
Nakladatel Masarykova univerzita
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14230/07:00022723
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
ISBN 978-80-210-4383-1
Klíčová slova anglicky responsibility;adolescence
Štítky adolescence, responsibility
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D., učo 90. Změněno: 11. 6. 2009 14:35.
Anotace
Cílem naší práce je popsat proces přejímání odpovědnosti adolescenty ve věku 15 -19 let a vysvětlit a kategorizovat odlišnosti v tomto procesu v různých oblastech života, které se adolescenta dotýkají. Zjistili jsme, že vedle interindividuální variability, v níž se adolescenti cítí odpovědný, můžeme zjistit i různou míru odpovědnosti v jednotlivých oblastech odpovědnosti. Zatímco u oblasti "s kým se kamarádíte" můžeme zjistit střední hodnotu blízkou extrémní odpovědnosti adolescenta, u oblasti "kde bydlíte" je sice odpovědnost posunuta na stranu rodičů, ale nikdy ne do takové míry, aby odpovědnost byla v průměru plně na rodičích. Také samotné oblasti můžeme rozdělit na tři skupiny. První skupinu tvoří ty, které jsou vrstevnickou skupinou a víceméně i rodiči považovány za privátní teritorium adolescenta; druhou ty oblasti, které jsou ponechávány na odpovědnosti rodičů či podřízeny těžko ovlivnitelným okolnostem. Třetí skupinu pak tvoří oblasti, v nichž se nejvíce uplatňuje sebevymezování jak adolescenta vůči rodičům, tak vůči své minulosti.
Anotace anglicky
The goal of our work is to describe the process of accepting of responsibility by adolescents in the age of 15-19 and to explain and cathegorize differences in this process in different parts of the adolescent's life. We discovered that beside interindividual variability, in which adolescents feel a sense of responsibility, we can also measure different levels of responsibility in individual cathegories of areas. Whilst in the "who you're friends with" area, we can see an average value close to the extreme responsibility of the adolescent, the "where you live" area has its responsibility shifted towards the parents, but never really fully placing the average responsibility on the parents. Individual areas can also be divided into three groups. The first group is comprised by areas which are, by the peer group and more or less by parents, considered to be a private area of the adolescent; the second group is comprised by areas which are usually part of the parents' responsibility or conform to difficult-to-influence circumstances. The third group is comprised by areas in which self-defining aspects are most visible - those of the adolescent towards his parents as well as towards his past.
Návaznosti
GA406/07/1196, projekt VaVNázev: Funkce vztahu k druhým lidem v rámci sebesystému - vývojový přístup
Investor: Grantová agentura ČR, Funkce vztahu k druhým lidem v rámci sebesystému - vývojový přístup
MSM0021622406, záměrNázev: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
VytisknoutZobrazeno: 19. 4. 2024 18:29