J 2007

Řízení kvality v organizacích poskytujících služby: pojem kvalita a jeho význam

LUKÁŠOVÁ, Růžena a Emilie FRANKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Řízení kvality v organizacích poskytujících služby: pojem kvalita a jeho význam

Název česky

Řízení kvality v organizacích poskytujících služby: pojem kvalita a jeho význam

Název anglicky

Quality Management in Services Providing Organizations: the concept of Quality and its Connotation

Autoři

LUKÁŠOVÁ, Růžena (203 Česká republika, garant) a Emilie FRANKOVÁ (203 Česká republika)

Vydání

Trendy ekonomiky a managementu, 2007, 1802-8527

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50200 5.2 Economics and Business

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14560/07:00020664

Organizační jednotka

Ekonomicko-správní fakulta

Klíčová slova anglicky

Quality control services organizational culture

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 13. 12. 2007 18:20, doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc.

Anotace

V originále

Příspěvek se zabývá pojmem kvalita v kontextu řízení kvality v organizacích poskytujících služby. Řízení kvality není v příspěvku chápáno jako pouhé zavádění postupů, metod a technik řízení kvality, ale především jako kulturní změna celé organizace. Za důležitý předpoklad úspěchu řízení kvality je označena shoda v chápání obsahu tohoto pojmu mezi pracovníky organizace a mezi pracovníky a zákazníky/klienty organizace. Za perspektivní způsob zjišťování obsahu pojmu kvalita ve vědomí pracovníků a zákazníků/klientů organizace je považováno mentální mapování (tvorba myšlenkové mapy). Příspěvek prezentuje tvorbu myšlenkové mapy jako poměrně málo známou metodu umožňující iniciaci a zachycení příslušným způsobem zaměřených myšlenkových procesů, jejich struktury a obsahu.

Anglicky

The contribution focuses on the content of the concept of quality in the mind of employees of an organization and his consequences for services quality control. Quality control is not considered to be only a matter of implementing procedures and techniques but also a matter of complex changes of culture within the organization. The extent to which both the organization's workers and its clients agree in the understanding of this term affects the efficiency of quality control. The method that seems to be appropriate for the identification of the content of concept of quality in the mind of organization's workers and its clients is mental mapping. The contribution presents mental mapping as the method which enabling initiating and identification of relevant mental proceses.

Návaznosti

GA402/07/1486, projekt VaV
Název: Měření spokojenosti občanů s veřejnými službami jako součást řízení kvality v organizacích veřejného sektoru
Investor: Grantová agentura ČR, Měření spokojenosti občanů s veřejnými službami jako součást řízení kvality v organizacích veřejného sektoru