BAZALOVÁ, Barbora and Ilona FIALOVÁ. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve Finsku. Zkušenosti z pobytu v rámci mobilit učitelů programu Socrates Erasmus ve Finsku, Jyväskyle, na Jyväskylä University of Applied Sciencies, Teacher Education College (Education of Pupils with Special Educational Needs in Finland. Experience from the Teachers´ Mobility Socrates Erasmus in Finland, Jyväskylä, Jyväskylä University of Applied Sciencies, Teacher Education College). Speciální pedagogika. Praha: Vydavatelství PedF UK, 2008, vol. 18, No 1, p. 71-77, 94 pp. ISSN 1211-2720.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve Finsku. Zkušenosti z pobytu v rámci mobilit učitelů programu Socrates Erasmus ve Finsku, Jyväskyle, na Jyväskylä University of Applied Sciencies, Teacher Education College
Name (in English) Education of Pupils with Special Educational Needs in Finland. Experience from the Teachers´ Mobility Socrates Erasmus in Finland, Jyväskylä, Jyväskylä University of Applied Sciencies, Teacher Education College
Authors BAZALOVÁ, Barbora (203 Czech Republic, guarantor) and Ilona FIALOVÁ (203 Czech Republic).
Edition Speciální pedagogika, Praha, Vydavatelství PedF UK, 2008, 1211-2720.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/08:00025686
Organization unit Faculty of Education
Keywords in English education; special educational needs; pupil
Tags Education, pupil, special educational needs
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D., učo 11544. Changed: 26/3/2010 13:52.
Abstract
Příspěvek se zabývá vzděláváním žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve Finsku a srovnává jej s českým systémem, který je odlišný. Výsledek je shrnutím zkušeností s pobytu v rámci Socrates Erasmus mobilit pro učitele. Ve Finské systému nejsou žáci se speciálními vzdělávacími potřebami děleni dle typu postižení, jak je tomu v České republice a je zde preferována integrace, často skupinová.
Abstract (in English)
This article desribes education of pupils with special educational needs in Finland and compares this situation with the situation in the Czech Republic. Czech approaches are quite different. Article is a summary of experience gained during Socrates Erasmus mobility. Students with special educational needs are not devided according to their impairments as they are in the Czech Republic and inclusion is preferred way of education, group integration is quite common.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 14/5/2024 04:20