SPURNÝ, Lubomír. Ekmelická hudba: budoucnost či minulost hudby. In Proměny hudby v měnícím se světě. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého. s. 179-192. Ivan Poledňák: Proměny hudby v měnícím se světě. ISBN 978-80-244-1809-4. 2007.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Ekmelická hudba: budoucnost či minulost hudby
Název anglicky Ekmelic Music: Music's Future or Past
Autoři SPURNÝ, Lubomír (203 Česká republika, garant).
Vydání 1. vyd. Olomouc, Proměny hudby v měnícím se světě. od s. 179-192, 14 s. Ivan Poledňák: Proměny hudby v měnícím se světě. 2007.
Nakladatel Univerzita Palackého
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/07:00023485
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-244-1809-4
Klíčová slova anglicky Ekmelic music; Music
Štítky Ekmelic music, music
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: prof. PhDr. Lubomír Spurný, Ph.D., učo 17637. Změněno: 24. 2. 2008 10:17.
Anotace
Studie se zabývá reflexí ekmelické hudby. Ekmelická hudba představuje zvláštní oblast komunikace o tónových systémech; ve středu zájmu autorů této hudby stojí pojmy, jako např. nové tónové řady, mikrointervalika či tzv. "přirozená hudba". Tento typ reflexe byl připraven a rozvíjen na Oddělení pro základní výzkum hudby (Abteilung für musikalische Grundlagenforschung; původně Richter Herf Institut für musikalische Grundlagenforschung, který v roce 1972 na salcburském Mozarteu (Universität Mozarteum Salzburg) založili skladatelé Franz Richter Herf a Rolf Maedel. Ekmelická hudba byla se zájmem rozvíjena především v sedmdesátých a osmdesátých letech minulého století. Vlnu počátečního nadšení a širšího zájmu o tento typ hudby vystřídalo postupné ochladnutí a odvracení se od ní, které nastalo v průběhu let devadesátých. Zdá se, že v současnosti se ekmelická hudba pohybuje na okraji zájmu běžného publika a užívá výsady společenství zasvěcenců.
Anotace anglicky
Ekmelic music is a special type of communication about tonal systems. This music was developed primarily in the 1970s and 1980s. The initial wave of enthusiasm and interest in this type of music gradually receded in the 1990s. This type of musical thinking was developed at the Department for Fundamental Study of Music (Abteilung für musikalische Grundlagenforschung; originally Richter Herf Institut für musikalische Grundlagenforschung), which was established in 1972 at the Salzburg Mozarteum (Universität Mozarteum Salzburg) by composers Franz Richter Herf a Rolf Maedel. Ekmelic thought permeates many musical fields and subfields; we can therefore speak of ekmelic notation, new musical instruments, new interpretations, or a specific method of ekmelic musical education with ekmelic music. Today the activities of the institute focus on research of psycho-acoustic phenomena (auditory phenomena), and on a detailed analysis of aural aspects and some intervalic or chordal combinations. Most recently there have been efforts to use these methods in the field of medicine in connection with Oriental methods of healing. Many questions arise around the listening and understanding of music. Everything involved in ekmelic music also relates closely to compositional method. "Ekmelic music" is not only a type of music, but also a style of thought and reflection about music.
Návaznosti
LC544, projekt VaVNázev: Výzkum funkcí techniky při vzniku a provozování múzického díla
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Výzkum funkcí techniky při vzniku a provozování múzického díla
VytisknoutZobrazeno: 29. 3. 2024 13:00