KUBRICKÁ, Jana. Exploring Academic and Gender Stereotypes of Science in Textbooks and Students´ Perceptions. In Gumanitarnoe obrazovanie i socialnyj kontekst: Gendernye problemy. St. Petersburg: Izdatelskij Dom S.-Peterburgskogo gosudarstvennogo universiteta, 2007, p. 123-126. ISBN 978-5-288-04340-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Exploring Academic and Gender Stereotypes of Science in Textbooks and Students´ Perceptions.
Name in Czech Genderové stereotypy ve vnímání přírodních věd u žáků a žákyň a v učebnicích fyziky
Authors KUBRICKÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition St. Petersburg, Gumanitarnoe obrazovanie i socialnyj kontekst: Gendernye problemy. p. 123-126, 4 pp. 2007.
Publisher Izdatelskij Dom S.-Peterburgskogo gosudarstvennogo universiteta
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Russian Federation
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/07:00050931
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-5-288-04340-6
Keywords in English gender stereotypes; perception of science; textbook research; equal opportunities
Tags equal opportunities, gender stereotypes, perception of science, textbook research
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 11/4/2012 10:16.
Abstract
In this paper the author deals with the issue of academic and professional gender stereotypes in the field of science which she examines and demonstrates on examples from Czech science textbooks for lower secondary school. The issue of perception of science as "masculine" is further considered in the context of Czech University students enrolment on courses of science and details of an intended study among university students based on a quantitative investigation are given. The article also presents significant actions that have been taken recently in the Czech Republic to promote equal opportunities of men and women in education.
Abstract (in Czech)
Autorka se v příspěvku zabývá problematikou akademických genderových stereotypů, které představuje na příkladech z českých učebnic fyziky pro 2. st. ZŠ. Vnímání přírodních věd jako tzv. maskulinních dále rozebírá v kontextu počtu studentů a studentek hlásících se na přírodovědní obory českých univerzit. V článku jsou také představeny některé významné akce, které proběhly v ČR k podpoře rovných příležitostí dívek a chlapců.
PrintDisplayed: 18/8/2024 11:24