D 2007

Reading Skills of Students of Faculties of Education

NAJVAR, Petr, Veronika NAJVAROVÁ a Jana DOLEŽALOVÁ

Základní údaje

Originální název

Reading Skills of Students of Faculties of Education

Název česky

Čtenářské dovednosti studentů pedagogických fakult

Autoři

NAJVAR, Petr (203 Česká republika, garant), Veronika NAJVAROVÁ (203 Česká republika) a Jana DOLEŽALOVÁ (203 Česká republika)

Vydání

Berlín. Berlín, Checkpoint Literacy, od s. 1-8, 8 s. 2007

Nakladatel

DGLS

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Německo

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/07:00023819

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-3-9809663-6-8

Klíčová slova anglicky

reading literacy; reading strategies; learning styles

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 23. 5. 2008 16:25, doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D.

Anotace

V originále

This paper discusses the results of a survey that examined the reading skills of faculties of Education's students. The survey was carried out at faculties of Education in Brno and Hradec Králové, Czech Republic. First year students are asked (in a questionnaire) what reading strategies they use in their studying, how they learn from written texts and what reading and learning strategies were encouraged in their previous school years. We assume that a teacher is only able to transfer those skills that he/she knows him/herself. Czech pupils achieved average scores in these areas in the PISA and PIRLS projects. We therefore assume that working with texts is far from ideal in Czech schools. Future teachers can change this provided that they have met with new approaches to reading and reading literacy in the course of their university studies.

Česky

V příspěvku představujeme výzkum čtenářských dovedností studentů pedagogických fakult v Brně a Hradci Králové. Zkoumány byly čtenářské strategie studenta prvních ročníků. Prostřednictvím dotazníků byly zjišťovány čtenářské strategie studentů, způsoby učení z textu a čtenářské a učební strategie podporované při studiu na středních školách. Čeští žáci v mezinárodních výzkumech PISA a PIRLS dosahují jen průměrných výsledků, z čehož usuzujeme na jejich nedostatečnou přípravu pro práci s texty ze strany učitelů.

Návaznosti

LC06046, projekt VaV
Název: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Akronym: RECES)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Centrum základního výzkumu školního vzdělávání