ZÍTKOVÁ, Jitka. K pojetí literárního textu jako předmětu didaktické interpretace na základní škole. In Tradiční a netradiční metody a formy práce ve výuce českého jazyka na základní škole /CD/. Olomouc: PdF UP, 2007, s. 394-401. ISBN 978-80-244-1947-3.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název K pojetí literárního textu jako předmětu didaktické interpretace na základní škole
Název anglicky The approaches to literary text as the subject of methodical interpretation at basic school
Autoři ZÍTKOVÁ, Jitka (203 Česká republika, garant).
Vydání Olomouc, Tradiční a netradiční metody a formy práce ve výuce českého jazyka na základní škole /CD/ od s. 394-401, 8 s. 2007.
Nakladatel PdF UP
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14410/07:00023926
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-244-1947-3
Klíčová slova anglicky methodology of literary education; methodical interpretation; approach to literary text; artistic symbol; structure; text-symbol; fictitious world; possible world; text-world; interpretation; creative activity
Štítky approach to literary text, artistic symbol, authors intention, creative activity, fictitious world, limited interpretation, methodical interpretation, methodology of literary education, open interpretation, possible world, structure, text-symbol, text-world
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Jitka Zítková, Ph.D., učo 789. Změněno: 8. 3. 2010 15:11.
Anotace
Příspěvek se zabývá otázkou pojetí literárního textu ve výuce literární výchovy a v didaktice předmětu. Vychází z analýzy různých literárněvědných metodologických přístup a v didakticky orientované syntéze rozlišuje dva základní přístupy - text-znak a text-svět - a věnuje se možnostem jejich uplatnění při didaktické interpretaci. Pojetí textu jako znaku je představeno jako tradiční, orientované na odhalování autorské záměrnosti, výklad významu uměleckého sdělení. Pojetí textu jako světa umožňuje rozšířit tradiční interpretační postupy o tvořivější aktivity rozvíjení a spolutvorby fikčního světa textu.
Anotace anglicky
The paper deals with the approaches to literary texts in literary education at basic schools and in the methodology of this subject. It issues from analysis of different methodogies of literary science and as a didactic synthesis differentiates two approaches - text-symbol and text-world - and gives the possibilities of their applications in methodical interpretation. The approach called here text-symbol is presented as the traditional, aimed at the authors intention, the sense of artistic communication. The approach called here text-world can extend the traditional interpretative processes by the creative activities, the development and creation of fictitious worlds.
Návaznosti
MSM0021622443, záměrNázev: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
VytisknoutZobrazeno: 26. 4. 2024 05:40