NAJVAR, Petr, Veronika NAJVAROVÁ, Vendula SOBĚSLAVSKÁ, Simona ŠEBESTOVÁ and Kateřina VLČKOVÁ. Videostudie zum Englischunterricht in der Tschechischen Republik (Video Study of Teaching Eglish in the Czech Republic). In Lehrer/-innenbildung in Europa. 1st ed. Wien: LIT Verlag, 2008, p. 126-129. ISBN 978-3-7000-0826-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Videostudie zum Englischunterricht in der Tschechischen Republik
Name in Czech Videostudie výuky angličtiny v České republice
Name (in English) Video Study of Teaching Eglish in the Czech Republic
Authors NAJVAR, Petr (203 Czech Republic), Veronika NAJVAROVÁ (203 Czech Republic), Vendula SOBĚSLAVSKÁ (203 Czech Republic), Simona ŠEBESTOVÁ (203 Czech Republic) and Kateřina VLČKOVÁ (203 Czech Republic, guarantor).
Edition 1. vyd. Wien, Lehrer/-innenbildung in Europa, p. 126-129, 4 pp. 2008.
Publisher LIT Verlag
Other information
Original language German
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Austria
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/08:00025894
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-3-7000-0826-2
Keywords in English video study; teaching; English
Tags English, teaching, video study
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D., učo 12232. Changed: 23/5/2008 14:48.
Abstract
Im Beitrag werden Design, verwendete Verfahren des Stichprobenauswahls und geplante Analysen der CPV Videostudie des Englishunterrichts vorgestellt, die das Zentrum für pädagogische Forschung an der Fakultät für Erziehungswissenschaft der Masaryk-Universität in Brünn (Tschechische Republik) in den Jahren 2006/07 im Rahmen von Videostudienprojekten von ausgewählten Unterrichstfächern durchgeführt hat. Anhand von Videoanalysen werden inhaltsbezogene Lehr- und Lernprozesse im tschechischen Englishunterricht in der Sekundarstufe I untersucht. Die Datenbasis bilden Videoaufzeichnungen von 79 Unterrichtsstunden, die auf Basis von Zufallstichprobe in drei tschechischen Regionen ausgewählt wurden. Die Kommunikation in den Unterrichtsstunden wurde transkribiert, wird kodiert und die Unterrichtsstunden werden im Jahr 2008-2010 in Bezug auf die Verteilung von Unterrichtsformen und -phasen und andere pädagogische und didaktische Aspekte ausgewertet.
Abstract (in Czech)
V příspěvku je představen metodologický postup CPV videostudie anglického jazyka, kterou realizuje Centrum pedagogického výzkumu PdF MU. CPV videostudie anglického jazyka navazuje na CPV videostudii fyziky a CPV videostudii zeměpisu a probíhá současně s CPV videostudií tělesné výchovy. V průběhu školního roku 2006/07 byly standardizovaným postupem pořízeny videozáznamy 79 vyučovacích hodin v předmětu anglický jazyk v 7. a 8. ročnících základních škol. Příspěvek rovněž představuje vybrané analýzy, jež budou provedeny v průběhu let 2008 až 2010 (časové zastoupení organizačních forem výuky, fází výuky, používání didaktických prostředků a médií ve výuce, práce s reáliemi, příležitosti k osvojování jazykových dovedností a strategií učení).
Abstract (in English)
The paper introduces the methodological procedure of the CPV video study of English that is being realised by the Educational Research Centre (CPV) of the Faculty of Education, Masaryk University. 79 lessons of English have been video recorded as taught in the 7th and 8th grades of Czech basic schools during the 2006/07 school year. The obtained data are being analysed, based on various general didactic and subject specific indices (temporal quantification of individual modes of organisation and lesson phases, use of the mother tongue, focus on individual language skills, etc.).
Links
LC06046, research and development projectName: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Acronym: RECES)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Research Centre on Schooling
PrintDisplayed: 23/5/2024 21:25