ZÍTKOVÁ, Jitka. Lyrický text v komunikaci s prepubescentním čtenářem (Lyrical text in communication with a prepubescent reader). In Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Brno: Paido, 2008, p. 89-102. ISBN 978-80-7315-167-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Lyrický text v komunikaci s prepubescentním čtenářem
Name (in English) Lyrical text in communication with a prepubescent reader
Authors ZÍTKOVÁ, Jitka (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Brno, Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností, p. 89-102, 2008.
Publisher Paido
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/08:00026447
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7315-167-6
Keywords in English lyrical text; research of reception; communication; special educational needs; dyslexia; exceptional talent; experience of text; understanding of symbolic character; metaphor
Tags communication, dyslexia, exceptional talent, experience of text, lyrical text, Metaphor, research of reception, special educational needs, understanding of symbolic character
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Jitka Zítková, Ph.D., učo 789. Changed: 24/9/2008 14:34.
Abstract
Příspěvek obsahuje dílčí výsledky výzkumu recepčních schopností žáků primární školy s odlišnými dispozicemi - dyslexie, mimořádné nadání, průměrná skupina. Zaměřuje se na způsob subjektivního prožitku a porozumění obraznosti u lyrických básní. Výsledky prezentuje nejprve samostatně k jednotlivým textům a poté uvádí celková zjištění o zvláštnostech recepce sledovaných skupin žáků. Výsledky výzkumu mohou poskytnout vodítko pro diferencovaný přístup k žákům s různými speciálními vzdělávacími potřebami.
Abstract (in English)
The article presents partial results of the research of the reception ability of primary school pupils with different conditions - dyslexia, exceptional talent, avarage group. It focuses on subjective experience and understanding of symbolic character in lyrical poems. The results are presented separately at first and in the end a summary of results of the three groups of pupils is given. The results of this research can offer a clue for individualized approach to pupils with special educational needs.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 25/5/2024 05:41