D 2008

Diagnostics of Czech intellectually gifted children with dyslexia via WISC-III method

PORTEŠOVÁ, Šárka a Jana ČIHOUNKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Diagnostics of Czech intellectually gifted children with dyslexia via WISC-III method

Název česky

Diagnostika českcýh rozumově nadaných dětí s dyslexií metodou WISC-III

Autoři

PORTEŠOVÁ, Šárka (203 Česká republika, garant) a Jana ČIHOUNKOVÁ (203 Česká republika)

Vydání

Praha, From giftedness in childhood to successfull intelligence in adulthood, od s. 108-119, 12 s. 2008

Nakladatel

The center of giftedness

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14230/08:00024982

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

ISBN

978-80-7387-172-7

UT WoS

000262538000004

Klíčová slova anglicky

gifted; talented students

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 26. 3. 2010 17:29, doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.

Anotace

V originále

This research is focused on the issue of diagnostics of intellectually gifted children with dyslexia by Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC-III). The aim of this research is to find out whether there is a typical cognitive profile of performance in this method in intellectually gifted children with dyslexia. The experimental sample was composed of intellectually gifted children with dyslexia identified in educational-counselling centres all over the Czech Republic. The mean values obtained in individual subtests were compared within the experimental group as well as between the experimental group and control groups composed of intellectually gifted children without dyslexia, intellectually average children with dyslexia and normal population. The research revealed empirical findings on certain discrepancies in performance, especially discrepancies between achieved performance in subtests Knowledge on the one hand and Coding and Digit Span on the other hand; furthermore, it revealed possible difficulties in identifying the so-called twice-exceptional children in the Czech educational-psychological practice.

Česky

Prezentovaný výzkum se zaměřuje na diagnostiku rozumově nadaných dětí s dyslexií pomocí Wechslerova inteligenčního testu pro děti (WISC-III). Cílem výzkumu bylo zjistit, zda existuje typický kognitivní profil výkonu v této metodě u rozumově nadaných dětí s dyslexií. Výzkumný soubor tvořily rozumově nadané děti s dyslexií, identifikované v pedagogicko-psychologických poradnách v celé ČR. Dosažené střední hodnoty v jednotlivých subtestech byly porovnány uvnitř výzkumné skupiny i mezi výzkumnou a kontrolními skupinami, tvořenými rozumově nadanými dětmi bez dyslexie, intelektově průměrnými dětmi s dyslexií a normální populací. Výzkum přinesl empirická zjištění o jistých diskrepancích ve výkonu, zejména rozpor mezi subtestem Vědomosti a Kódování a Opakování čísel a odhalil možná úskalí při identifikaci těchto tzv. dvakrát výjimečných dětí v naší pedagogicko-psychologické praxi.

Návaznosti

GA406/06/0676, projekt VaV
Název: Rozumově nadané děti s dyslexií
Investor: Grantová agentura ČR, Rozumově nadané děti s dyslexií
MSM0021622406, záměr
Název: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti