2008
Ziele und Zielorientierung im Physikunterricht: Einblicke in die Überzeugungen von tschechischen Physiklehrern
JANÍK, Tomáš, Marcela JANÍKOVÁ, Petr NAJVAR a Veronika NAJVAROVÁZákladní údaje
Originální název
Ziele und Zielorientierung im Physikunterricht: Einblicke in die Überzeugungen von tschechischen Physiklehrern
Název česky
Cíle a cílová orientace ve výuce fyziky: pohledy na pedagogická přesvědčení českých učitelů fyziky
Název anglicky
Goals and Goal Orientation in Physics Instruction: Look into Physics Teachers Beliefs in the Czech Republic
Autoři
JANÍK, Tomáš (203 Česká republika), Marcela JANÍKOVÁ (203 Česká republika), Petr NAJVAR (203 Česká republika) a Veronika NAJVAROVÁ (203 Česká republika, garant)
Vydání
Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften, 2008, 0949-1147
Další údaje
Jazyk
němčina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Německo
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/08:00027132
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova anglicky
goals; goal orientation; teachers beliefs; physics instruction
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 1. 1. 2009 18:46, prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.
V originále
Ziel der vorliegenden Interviewstudie war es, Überzeugungen über Unterrichtsziele bei Lehrern zu untersuchen. Es wurde folgenden Fragen nachgegangen: Welche Ziele erachten die Lehrer im Physikunterricht als wichtig? Wie gehen die Lehrer mit den Zielen im Unterricht um? An der Studie nahmen 11 Lehrer teil, mit denen ein Leitfadeninterview (LINT) durchgeführt wurde. Die Aussagen der Lehrer wurden transkribiert und nach dem Kategoriensystem (LAUKON) kodiert. Im Anschluss daran wurden die Elemente der Überzeugungen rekonstruiert. Die Ergebnisse zeigen, dass die Lehrer folgende Ziele des Physikunterrichts für wichtig halten: Bedeutung der Physik zum Verstehen von Alltagsproblemen und Verständnis grundlegender physikalischer Begriffe und Prinzipien. Zum Umgang mit Zielen im Unterricht geben die Lehrer an, dass sie die Ziele im Unterricht explizit nennen, wobei sie aber oft die Ziele mit den Inhalten gleichsetzen. Auf einen reflexiven Umgang mit Zielen im Unterricht wurde nur selten hingewiesen.
Česky
Záměrem autorů studie bylo zjistit, k jakým cílům by měla podle názoru učitelů směřovat výuka fyziky a jak se s těmito cíli ve výuce pracuje. Do tohoto výzkumu se zapojilo 11 učitelů, s nimiž bylo vedeno polostrukturované interview. Výroky učitelů byly následně kódovány s využitím kategoriálního systému, který postihoval různé aspekty jejich pedagogických přesvědčení (cíle výuky, pojetí vyučovacího předmětu, vyučování a učení, žákovské představy, role experimentů). Studie nabízí odpovědi na dvě otázky: 1) K jakým cílům by podle učitelů měla výuka fyziky směřovat? 2) Jakým způsobem učitelé s cíli ve výuce fyziky pracují? Výsledky naznačují, že učitelé za nejdůležitější cíle považují vedení žáků k uvědomění si významu fyziky pro porozumění každodenním problémům a k porozumění základním fyzikálním pojmům a principům. Co se práce s cíli ve výuce týče, nejčastěji se objevuje explicitní práce s cíli, přičemž kategorie cílů je ve většině případů ztotožňována s kategorií obsahů. K práci s cíli, která by podporovala reflexivitu a vedla žáky k uvědomění si jejich učební situace, učitelé odkazovali pouze ojediněle.
Anglicky
The aim of the study presented was to investigate physics teachers beliefs concerning instructional goals. The following questions were addressed: According to teachers, what goals should be pursued in physics instruction? How do teachers operate with goals in physics instruction? The study involved 11 teachers with whom semi-structured interviews (LINT) were conducted. The teachers statements were then transcribed and coded using the LAUKON system of categories, and elements of the teachers beliefs were reconstructed. The results show that for teachers the most important goal of physics instruction lies in improving pupils awareness of the significance of physics for an understanding of everyday problems and basic concepts and principles of physics. Typically work with instructional goals was explicit while goals and content were perceived as interchangeable. Teachers rarely referred to achieving goals that would support reflection and awareness of the students learning process.
Návaznosti
LC06046, projekt VaV |
|